UFAJ, ALE SPRAWDZAJ

Skuteczna sprzedaż Artykuł sponsorowany

Do dziś nie wiadomo, komu przypisać tytułowy cytat. Na pewno został powtórzony przez Benjamina Grahama w książce Inteligentny inwestor, stając się tym samym ikoną filozofii zarzadzania zespołami sprzedażowymi. O ile realizacja jego pierwszej części jest stosunkowo prosta, to wielu menedżerów ma kłopot z realizacją części kontrolnej, głównie przez to, że brakuje im odpowiednich narzędzi. Na szczęście to się zmienia, a obszar sprzedaży bezpośredniej wreszcie dostał nową technologię, pozwalającą lepiej rozumieć, czym de facto zajmują się handlowcy.

Ewolucja sprzedaży bezpośredniej
Przez lata szefowie działów sprzedaży bezpośredniej spoglądali z zazdrością na branżę e-commerce, która właściwie wyrosła na analityce. Zbieranie danych dotyczących procesów sprzedaży online jest w tym obszarze naturalne, a decyzje zarządcze bazują głównie na raportach liczbowych. W ten sposób wiemy, kim jest nasz użytkownik, jak się zachowuje na stronie www, jakich produktów szuka i co go denerwuje.

Sprzedaż bezpośrednia została w tym wyścigu w tyle. Stało się tak, ponieważ w zasadzie jedynym narzędziem wspierającym jej pracę przez długi czas pozostawał CRM. CRM jest oczywiście świetnym narzędziem – pozwala na monitorowanie pracy sprzedawców, ale powiedzmy otwarcie: jest to raczej perspektywa „lotu ptaka”. CRM ma bowiem jedno poważne ograniczenie.

Otóż, nie ma go na spotkaniu sprzedażowym, a więc o tym, co się w istocie na nim wydarzyło, dowiemy się tylko z notatki, którą zostawi nam (albo nie?) sam sprzedawca. Czy musimy dodawać, że w takim ujęciu to w rękach sprzedawcy zostaje cała władza nad oceną jakości spotkania i szans sprzedażowych? Jak w takim ujęciu m...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy