Jak zachować bezpieczeństwo podczas płatności online?

Otwarty dostęp Artykuł sponsorowany

Panująca obecnie pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na popularność e-commerce’ów i zakupów online. Klienci chętnie korzystają ze sklepów internetowych, ze względu na szybkość, wygodę, ale i większy wybór produktów niż w tradycyjnym sklepie, a także różnorodność metod finalizacji transakcji. Czy jednak płatności online są w 100% bezpieczne? Czy zarówno klient, jak i właściciel e-commerce’u mogą dodatkowo zadbać o swoje bezpieczeństwo? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania!

Metody płatności online

Płatności online przestały być synonimem przelewu dokonywanego z e-konta bankowego na wskazany przez sprzedawcę rachunek bankowy. Dostawcy rozwiązań płatniczych, tacy jak Blue Media, oferują szereg metod płatności,, których klient może użyć do zapłaty za produkt. Są to np.:

POLECAMY

  • karty płatnicze,
  • BLIK,
  • pay by link,
  • portfele elektroniczne, np. Apple i Android Pay, Visa,
  • 1-Click,
  • płatności odroczone,
  • raty online,
  • przelewy online.

Co roku na rynku pojawiają się coraz to nowe metody finalizacji zakupów internetowych, które są jeszcze doskonalsze pod względem bezpieczeństwa. Czy jednak można w jakiś sposób dodatkowo zadbać o to, by nasze dane ani pieniądze nie wpadły w niepowołane ręce?

Bezpieczeństwo płatności online – sklep internetowy

Z perspektywy e-commerce’u, bezpieczeństwo płatności online zależy w dużej mierze od wybranego operatora, który dostarcza konkretne rozwiązania płatnicze, umożliwiające finalizację transakcji. Najlepsi z nich (w tym wspomniana wcześniej Blue Media) posiadają statusy krajowych instytucji płatniczych, a co za tym idzie, są oni pod ścisłym nadzorem Narodowego Banku Polskiego oraz Komisji Nadzoru Finansowego, które m.in. dbają o to, aby dana firma zachowywała najwyższe standardy bezpieczeństwa, takie jak w tradycyjnych bankach. 

Ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniego poziomu ochrony odgrywa międzynarodowy certyfikat PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), który gwarantuje, że dana instytucja spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa – aby go uzyskać firma musi zrealizować szereg wymogów. Warto wspomnieć także o międzynarodowej normie ISO 27001, dzięki której dana instytucja wie, jak wprowadzić odpowiedni system do zarządzania bezpieczeństwem danych oraz informacji klientów.

Niektóre systemy płatności oferują dodatkowe zabezpieczenie transakcji, w postaci autoryzacji 3D-Secure, które polega na podaniu przez kupującego specjalnego, jednorazowego kodu otrzymanego SMS-em. Dzięki temu pewne jest, że transakcja przebiegła pomyślnie i bezpiecznie. Dodatkowo wszelkie płatności online, które odbywają się w ramach bramek, takich jak Blue Media, posiadają szyfrowanie SSL, które chroni transakcje, sklep internetowy oraz użytkownika.
 


Bezpieczeństwo płatności online – klienci indywidualni

Klienci danego e-commerce’u przed rozpoczęciem transakcji powinni zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Po pierwsze, czy dany sklep internetowy posiada swój własny regulamin – jego forma określona jest w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną – politykę prywatności oraz RODO. Jeśli nie uda nam się znaleźć żadnego z tych dokumentów na stronie, lepiej poszukać produktu u innych sprzedawców, aby zminimalizować ryzyko oszustwa. 

Kolejnym ważną rzeczą jest weryfikacja, czy dany sklep posiada szyfrowanie SSL. Najłatwiej to zrobić, zwracając uwagę na formę adresu URL danej strony. Jeśli będzie miał na początku zapis – https:// – strona posiada SSL.

Naszą uwagę powinna przykuć także możliwość skorzystania z płatności przez stronę operatora płatności, jak np. Blue Media, ponieważ w dużym stopniu pokazuje ona, że dany sklep internetowy jest zaufany. Finalizując zakup w e-commersie, który korzysta z bramki transakcyjnej, zostajemy przekierowani na stronę płatności poza serwis i to tam dokonujemy finalizacji zakupu. Przykładowo: kupujemy produkt na stronie A, ale płatność odbywa się na stronie B, po jej dokonaniu powinniśmy zostać przekierowani na stronę A. W innym przypadku powinniśmy natychmiast zakończyć zakup, bo możemy stać się ofiarą kradzieży.

Nie dokonujmy transakcji korzystając z publicznych sieci Wi-Fi, ponieważ możesz paść ofiarą hakera. Jeśli boisz się o kradzież danych, swojej karty wybieraj płatność BLIKIEM lub za pomocą portfela elektronicznego (jeśli operator płatności udostępnia taką możliwość). Są to bezpieczniejsze rozwiązania, ponieważ nie wymagają podawania szczegółowej ilości danych podczas finalizacji transakcji. 

Chcąc w pełni bezpiecznie dokonywać płatności online wystarczy przestrzegać kilku zasad oraz korzystać z zaufanych sklepów internetowych. Wówczas zyskamy gwarancję, że nasze środki trafią w odpowiednie ręce, nasze dane będą bezpieczne, a my otrzymamy zamówione produkty w nienaruszonym stanie.

Przypisy