Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton

10 lipca 2019

NR 22 (Lipiec 2019)

Świat się zmienia. A handlowcy?

0 97

W 2005 r. na placu św. Piotra w Rzymie zostało zrobione zdjęcie, które często przypominam w trakcie swoich wystąpień. Anonimowy tłum jest zwrócony plecami do fotografa, wszyscy zadzierają głowy, spoglądając na balkon, na którym po raz pierwszy w roli papieża pojawia się Benedykt XVI. Na skraju zdjęcia ręka anonimowego człowieka, która trzyma składaną motorolę. Jeden z pierwszych, którzy spontanicznie zrobili zdjęcie aparatem cyfrowym historycznego wydarzenia. Wielu z nas od dawna chciało móc to robić. Tę możliwość odblokował dla nas rozwój technologiczny.

Osiem lat później, gdy na balkon wychodził papież Franciszek, witało go morze smartfonów i tabletów uniesionych w górę, żeby zrobić jak najlepsze zdjęcie tego momentu. Smartfony przyzwyczaiły ludzi do tego odruchu. Już prawie wszyscy wykorzystywali coś, co 8 lat wcześniej miał tylko jeden człowiek na całym placu św. Piotra. Aparat w smartfonie nie tyle nas zmienił, co umożliwił nam realizację potrzeby, która tkwiła w nas wcześniej. 

Trzy lata później, w 2016 r., w Stanach Zjednoczonych trwała kampania prezydencka. Zwolennicy kandydatów na wiecach podzielili się na starszych – którzy robili im zdjęcia, oraz młodszych – którzy robili zdjęcia sobie, z Trumpem albo Clinton w tle. Politycy na spotkaniach z młodszymi wyborcami machali więc do... pleców i wyciągniętych rąk ze smartfonami w górze. Inaczej niż na placu św. Piotra – tu już nie wystarczyło zrobienie zdjęcia ważnemu wydarzeniu lub osobie. Teraz trzeba było być w kadrze i poinformować o tym na Instagramie. Tym razem technologia zaczęła nas zmieniać. Nastał czas selfie, który właściwie nie skończył się do dziś. 

Od jakiegoś czasu dzieci i dorosłych w dużych miastach globalnie ogarnia trend jeżdżenia na hulajnogach elektrycznych wynajmowanych na minuty – rok temu było dziwne, ale już nie jest. Przyzwyczailiśmy się.

Dziesięć lat temu rodzice wpajali trzynastolatkom, których wychowywali, dwie fundamentalne dla dzieci zasady dbania o bezpieczeństwo:

  1. Nigdy nie wsiadaj do samochodów obcych ludzi.
  2. Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomymi w internecie.

Dzisiaj natomiast rodzice namawiają trzynastolatków do tego, żeby zamawiali obcych ludzi z internetu (mobilnego), a następnie wsiadali do ich samochodów. Na tym w uproszczeniu polega mechanizm aplikacji taksówkarskich. Coraz większa liczba rodziców uważa, że tak jest bezpieczniej niż gdyby ich dzieci miały w młodym wieku prowadzić samochody. Kierowca ma przecież 4,9 gwiazdki, nie ma się więc czego obawiać. I nikt się nie dziwi. Przyzwyczailiśmy się. 

Bardzo się zmieniliśmy na przestrzeni ostatniej dekady. Realizujemy potrzeby, których wcześniej nie realizowaliśmy. Wykształciły się w nas potrzeby, których wcześniej nie mieliśmy.

To wyrwane z kontekstu przykłady zmian, które zachodzą w zachowaniu konsumentów w nieskończonej liczbie miejsc. W ciągu ostatniej dekady zmieniliśmy się bardzo – tylko przeszliśmy nad tym do porządku dziennego. Realizujemy potrzeby, których wcześniej nie realizowaliśmy. Wykształciły się w nas potrzeby, których wcześniej nie mieliśmy. Rozwinął się handel internetowy, wyrobiliśmy sobie nawyk nieufania opiniom w internecie. Niestety, wszystkie te zjawiska zostały zignorowane przez handlowców.

Wiemy, że to się wydarzyło, bo sami jesteśmy konsumentami i robimy rzeczy, które powyżej opisałem. Ale nie wykorzystujemy tej wiedzy w pracy!

Moim ulubionym przykładem takiego ignorowania jest fakt, jak smartfony zmieniły percepcję czasu w naszym życiu. Kiedyś raz na jakiś czas zdarzał nam się moment, gdy się nudziliśmy. I w te 7 wolnych sekund starał się trafić handlowiec. Dziś każdą wolną chwilę wypełnia nam smartfon. Czy potraf...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy