Skuteczne kontraktowanie zasad współpracy z klientem

Strefa szefa

Czym właściwie jest kontrakt z klientem? Większość z nas kojarzy kontrakt z umową, jaką zawieramy, decydując się na współpracę z kimś, w ramach której określamy, mówiąc w dużym uproszczeniu, kto, co, kiedy i ile zarobi. Umowa ma nam zapewniać płynną współpracę oraz być gwarancją tego, że druga strona nie wycofa się z ustaleń. Dlaczego więc zdarza się, że mimo umów współpraca z klientem nie układa się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli?

Odpowiedź na to pytanie jest możliwa dopiero, gdy w pełni zrozumiemy, czym rzeczywiście jest kontrakt. Nie jest on bowiem tylko umową, jaką zawieramy na poziomie ustaleń administracyjnych (kto, co, gdzie, kiedy, itd.). Zwykle dokonując pojedynczej transakcji z klientem, mamy nadzieję, że przerodzi się ona w dłuższą współpracę, czego pojedyncza umowa nie gwarantuje. Właśnie dlatego potrzebny jest bardziej szczegółowy kontrakt, który pozwoli obu stronom zdefiniować satysfakcjonujące zasady współpracy.
Kontrakt nie zawsze oczywiście musi mieć formę pisemną – jest on tu rozumiany jako zasady regulujące współpracę, których obie strony dobrowolnie będą się trzymać i które mogą zostać redefiniowane w sytuacji, gdy przestaną zgadzać się z potrzebami jednej ze strony, jednak zawsze musi się to odbywać za obopólną zgodą.

POLECAMY

Dobry kontrakt – czyli jaki?

Dobry kontrakt zawierany jest na trzech poziomach1:
Pierwszy z nich to wspomniany poziom administracyjny. Tu definiujemy, np., jaki produkt lub usługę sprzedajemy, w jakim terminie ma się to zakończyć, jakie są kary za niewywiązanie się ze zobowiązania, kiedy możemy zrezygnować ze współpracy, ile kosztuje produkt lub usługa, gdz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy