Skorzystajmy z tego, że działania w online da się pięknie zmierzyć

Zapytaj specjalistę

Janina Bąk – demon prezentacji marketingowych, wirtuoz statystyki. Umie liczyć, opowiadać i opowiadać o liczeniu. Prowadzony przez nią blog oraz kanały w mediach społecznościowych to prawdziwe arcydzieło. Jej książka Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?, w której pisze m.in. właśnie o tym, ile trzeba zjeść czekolady, żeby otrzymać Nobla, bije rekordy popularności, a jej recenzje wywołają uśmiech na twarzy każdego. Z Janiną Bąk rozmawiamy na kilka tygodni przed konferencją Infoshare 2020 Online.

Już wkrótce wystąpisz na konferencji Infoshare 2020 Online. Twoja prelekcja dotyczyć będzie marketingu w rzeczywistości pokoronawirusowej oraz tego, jak wdrożyć strategię sprzedażową, a przede wszystkim jak zmierzyć jej efekty. O czym konkretnie będziesz mówić? Uchyl proszę rąbka tajemnicy.

POLECAMY

Postanowiłam, że będę mówić o marketingu właśnie w postpandemicznej rzeczywistości. Temat jest bardzo ogólny i domyślam się, że będzie wiele prelekcji na ten temat. Mam jednak bardzo konkretny pomysł na to wystąpienie – zależy mi na tym, by posłużyć się przykładem własnego produktu, w tym wypadku książki. Książkę [Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? – przyp. red.] można było kupić w księgarniach od marca, a dokładnie miesiąc wcześniej mieliśmy wielkie spotkanie w bardzo różnorodnej grupie ekspertów, gdzie ustaliliśmy szalenie rozbudowany plan marketingowo-sprzedażowy. Tam były i działania i offline, i online, i łączone. Wydawało się, że plan jest wręcz doskonały, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Tylko tydzień później okazało się, że wszystko trzeba wyrzucić do kosza, bo przyszła pandemia. Musieliśmy więc przygotować nowy plan, dostosowany do nowej sytuacji. Myślę, że to jest właśnie to, czego pandemia nauczyła mnie i wielu innych przedsiębiorców – dziś naprawdę wiemy, że nic nie jest pewne i zawsze trzeba mieć plan B. 

Teoretycznie wszyscy wiedzieliśmy, że tak może być, ale w praktyce nikt nie spodziewał się, że na kilka miesięcy ludzie na całym świecie zamkną się w domach. Dla mnie nagła konieczność zmiany była niezłym ćwiczeniem sprawdzającym marketingową kreatywność. Zależy mi, by na konferencji przedstawić od A do Z, w jaki sposób planowałam sprzedawać, przedstawiać ten produkt, a przede wszystkim – w jaki sposób dostosowywałam plan do nowej rzeczywistości. Oczywiście pojawi się też mój konik, czyli to, jak zmierzyłam efekty i – w ogóle – jak możemy mierzyć efekty naszych marketingowych kampanii.

Wspominasz o umiejętności dostosowywania narzędzi. Rzeczywiście zdecydowana większość firm szybko zareagowała na nowe realia. Ty na przykład musiałaś zrezygnować ze spotkań autorskich, wyjazdów, musiałaś przenieść wszystkie swoje działania do sieci. Są jednak klienci oporni, którzy wciąż nie są przekonani ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy