(R)ewolucja handlowca w erze pandemii – czy wyłoni się z niej nowy „gatunek” sprzedawcy?

Felieton

14 marca 2020 r. ogłoszono w Polsce stan zagrożenia epidemicznego w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz wzrostem zachorowań na wywoływaną nim chorobę COVID-19. No i stało się, nastąpiło „wielkie bum”. Nie tak wielkie, jak to sprzed 14 mld lat, gdy z gęstej i gorącej materii wyłonił się znany nam Wszechświat, ale również skutkujące powstaniem nowej jakości życia i nowej rzeczywistości, a co za tym idzie – także nowego modelu sprzedaży. Co to oznacza dla handlowców? Jak rysuje się ich postpandemiczna przyszłość? I w końcu, co wspólnego mają handlowiec, pandemia i teoria ewolucji? Zapraszam do lektury!

Jak głosił Darwin w swoim dziele O powstaniu gatunków drogą doboru naturalnego, ewolucja zachodzi dwuetapowo. Pierwszy etap to powstanie przypadkowej i działającej bezkierunkowo zmienności w obrębie gatunku, a drugim jest dobór naturalny, który polega na eliminowaniu osobników słabiej przystosowanych do środowiska. Ta „selekcja” powoduje, że w tej walce o byt osobniki najlepiej zaadaptowane zwyciężają i wypierają osobniki o słabszych przystosowaniach. Dzięki temu zjawisku w następnych pokoleniach utrwalane są cechy korzystne. No, a jak to się ma do obecnej sytuacji ludzi sprzedaży?
Czas pandemii to dla wielu handlowców moment dużych zmian i wyzwań. Nic dziwnego – z dnia na dzień świat stanął na głowie: wprowadzono zakaz zgromadzeń publicznych, zostaliśmy poddani przymusowej izolacji, naszym biurem stał się komputer, a słowo „zdalny” i „online” zaczęto odmieniać przez wszystkie przypadki. Koronawirus sparaliżował działalność wielu branż. Na lodzie są setki tysięcy drobnych przedsiębiorców działających w różnych sektorach gospodarki. W powietrzu wciąż unosi się widmo masowych zwolnień. Taka sytuacja jednych mogła dziwić, innych paraliżować, a jeszcze innych mobilizować – wszyscy jednak musieli się z nią...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy