PR-owiec to nie sprzedawca – kluczowa różnica, którą musisz zrozumieć

Marketing

Czy PR-owiec powinien być rozliczany z liczby sprzedanych produktów? Czy działania PR-u to po prostu sprytne marketingowe sztuczki, które mają napędzać sprzedaż? Wiele firm, szczególnie tych, które nie miały wcześniej do czynienia z profesjonalnym public relations (PR), traktuje PR-owców jak handlowców – i tu zaczyna się problem. Choć obie te funkcje mogą się przenikać, mają zupełnie inne cele, wymagają odmiennych kompetencji i bazują na różnych mechanizmach działania. Public relations to nie sprzedaż, a PR-owiec to nie handlowiec. Aby zrozumieć, dlaczego te dwie dziedziny nie są tym samym, warto przyjrzeć się bliżej ich rolom i ewolucji na przestrzeni lat.

Kim jest PR-owiec?

PR-owiec, ekspert od kreacji wizerunku, Public Relations Specialist – różnie go nazywają – to strateg i komunikator, który dba o wizerunek marki osobistej czy firmy. Jego rola nie ogranicza się do pojedynczych działań promocyjnych, lecz obejmuje szeroko zakrojoną strategię komunikacyjną. Tworzy plany działania, które mają na celu długofalowe budowanie relacji i kształtowanie reputacji. Jest odpowiedzialny za prowadzenie i koordynowanie skutecznej komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej.
PR-owiec buduje relacje z mediami, organizuje wywiady, artykuły, prelekcje, wystąpienia publiczne, a także zarządza sytuacjami kryzysowymi. Dba o spójność przekazu i ton marki w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Jego zadania obejmują także content marketing, w tym m.in. prowadzenie biu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy