Dołącz do czytelników
Brak wyników

W praktyce

27 czerwca 2019

Nagroda rzeczowa – lepsza niż gotówka

221

Nagrody przyznawane pracownikom to zazwyczaj premie finansowe. Z kolei gdy myślimy o nagrodach rzeczowych, na myśl przychodzą raczej konkursy dla konsumentów, w których można wygrać drobny upominek lub przedmiot o wysokiej wartości. Tak naprawdę jednak nagrodami rzeczowymi można obdarowywać również pracowników lub kontrahentów. Dlaczego warto?
 

Większość ludzi lubi dostawać pieniądze – jednak, powiedzmy sobie szczerze, nie jest to prezent zbyt kreatywny. Banknoty stanowiące nagrodę, po włożeniu do portfela stają się częścią większej całości i niewiele osób potraktuje je w sposób wyjątkowy, przeznaczając na zakup własnej zachcianki lub spełnienie materialnego marzenia. Tym bardziej, gdy pieniądze wpłyną na konto.

Nagroda rzeczowa to zupełnie co innego. To prawdziwa niespodzianka, która ma kształt, kolor, można ją dotknąć – i przez to, prawie zawsze okaże się bardziej unikalna (a przy tym także bardziej osobista) niż pieniądze.

Bez względu na to czy mówimy o zupełnym drobiazgu, takim jak np. etui na telefon, czy o znacznie bardziej kosztownej nagrodzie, jak np. ekspres do kawy, prezent rzeczowy z całą pewnością wzbudzi więcej emocji, zostanie lepiej zapamiętany i na zawsze już będzie kojarzył się z obdarowującym. To natomiast może przynieść bardzo dobre efekty promocyjne, lojalnościowe, czy też wizerunkowe.

Prezent dla pracownika

Jeśli pracownikowi wręczymy prezent, który wiąże się z jego pasją, czy zainteresowaniami, na pewno to zauważy. Jeśli ktoś, kto amatorsko interesuje się miksowaniem muzyki, dostanie od pracodawcy konsolę dla didżeja, zapewne wzmocni to jego sympatię wobec firmy, w której pracuje. Podobnie zestaw narzędzi ucieszy majsterkowicza, a zestaw wędkarski – zapalonego wędkarza. W efekcie, radość z takiego prezentu może pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie w pracy.

Oczywiście warunkiem tego, by pracodawca mógł budować swój pozytywny wizerunek za pomocą nagród rzeczowych jest faktyczne zainteresowanie pracownikami (a więc potrzebna jest wiedza na temat ich zainteresowań). Gdy takowej nie mamy, rozwiązaniem może być przygotowanie dla zatrudnionych katalogu nagród, z którego wyróżnieni będą mogli sami wybrać niespodziankę dla siebie.

Nagroda za wysoką sprzedaż

Nagrody można wręczać przy różnych okazjach, ale przedmioty mogą stanowić także element akcji o charakterze motywacyjnym. Ciekawym pomysłem może być organizacja konkursu skierowanego do handlowców w firmie lub do sprzedawców w sklepach, które zajmują się dystrybucją naszych produktów.

Sprzedawcy zainteresowani udziałem w konkursie mogą zarejestrować się na specjalnej stronie internetowej, a następnie wpisywać bieżące wyniki sprzedaży. System będzie przeliczał je na punkty. Osoby, które zajmą wysokie miejsca w rankingu, otrzymają atrakcyjne nagrody lub będą mogły wybrać je sobie z przygotowanego specjalnie dla nich, wirtualnego katalogu.

Możliwa jest także opcja wymiany nagród na punkty, analogicznie jak w katalogach produktów dla konsumentów korzystających z kart lojalnościowych np. na stacjach paliw. Oczywiście najcenniejszą nagrodę powinien otrzymać ten, kto zdobędzie najwięcej punktów w danej edycji konkursu.

Tego typu konkurs nie powinien stanowić jedynie „sztuki dla sztuki”. Celem w takim przypadku jest faktyczne wzmocnienie zaangażowania handlowców w sprzedaż produktów, a więc konkurs powinien być narzędziem służącym do zwiększenia obrotów. Jeśli akcja zostanie dobrze przeprowadzona, koszt jej organizacji będzie stanowił jedynie niewielki ułamek zysku wypracowanego dzięki niej.

Przewaga nagród rzeczowych nad gotówkowymi

Nagrody rzeczowe to stosunkowo tani sposób promocji i motywacji. Nikt co prawda nie zabroni przedsiębiorcy, aby zorganizował dla pracowników, dystrybutorów lub handlowców konkurs z nagrodami o dużej wartości. Generalnie jednak, gdy nie mamy wielkiego budżetu, łatwiej sprawić komuś przyjemność niedrogim, ale pomysłowym gadżetem, niż gotówkowym odpowiednikiem o takiej samej wartości.

Taką drobną, aczkolwiek sympatyczną niespodzianką może być np. głośnik Bluetooth łączący się zdalnie z telefonem – dostępne są rozmaite wzory i kolory, włącznie z głośnikiem w kształcie różowego kotka. Osoby uprawiające sport ucieszy etui na telefon – niektóre wersje są przeznaczone dla rowerzystów, inne dla biegaczy. Wśród setek możliwości można znaleźć prezent naprawdę dla każdego i w bardzo różnych...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy