Mikrobudżety, duże oczekiwania – o marketingu dla małych firm

Okiem praktyka & konsumenta

Działania marketingowe są coraz bardziej powszechne, a dostęp do nich coraz łatwiejszy. Nieważne, jakiej wielkości jest Twoja firma, ani jakie zyski generuje, ani też, czy jesteś producentem, dystrybutorem, czy usługodawcą. Potrzebujesz strategii współpracy pomiędzy działem sprzedaży a marketingiem.

Zapomnieni na rynku

W Polsce funkcjonuje obecnie blisko 2 mln mikro- i 57 tys. małych przedsiębiorstw. Sektor ten stanowi 99% wszystkich firm1. To duża grupa, prawda? Dlaczego więc traktowana była do tej pory przez reklamowych graczy po macoszemu? 
Odpowiedź jest prosta — ze względu na niski zysk agencyjny z marż za obsługę małych klientów (zazwyczaj ok. 7-9% nakładu na budżet reklamowy). Standardowo to właśnie on stanowi główny zarobek dla agencji. Rozwiązaniem mogłoby być zatrudnienie w firmie specjalisty ds. marketingu na stałe. Jednak niewystarczająco duży zakres obowiązków oraz ograniczenia finansowe często uniemożliwiają ten ruch. W rezultacie, zarówno mikro-, jak i mali przedsiębiorcy często rezygnują z tworzenia usystematyzowanej strategii współpracy między działem sprzedaży a marketingiem. Zostają wtedy sami na placu boju, wierząc, że fanpage i ulotki to wszystko, co można zrobić w tym zakresie. Brzmi znajomo?
 

POLECAMY

ILUSTRACJA 1
Struktura MŚP w Polsce według podstawowego obszaru działalności [%]

 

ILUSTRACJA 2
Struktura przedsiębiorstw aktywnych w Polsce ze względu na wielkość firmy [%]


Jeśli tak, to nie martw się. Jest znacznie więcej form marketingu, które nastawione są na pozyskiwanie nowych klientów i realnie przekładają się na sprzedaż. I wcale nie trzeba mieć wielotysięcznych budżetów reklamowych i korzystać z pomocy dużych agencji marketingowych. Dostęp do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy