Jak skutecznie zrealizować noworoczne postanowienia zawodowe?

Felieton

Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów. Te słowa Alberta Einsteina wielu z nas co roku przekształca w praktyczne działania w postaci postanowień noworocznych. Założenia zrealizuje tylko kilka procent, a pozostali zrezygnują po kilku bezskutecznych próbach wprowadzenia ich w życie zarówno na polu prywatnym, jak i zawodowym. Nie inaczej wygląda rzeczywistość w obszarze sprzedaży, gdzie koniec roku to czas wyciągania wniosków i ustalania planów poprawy, a kolejny rok to czas… popełniania tych samych błędów i kontynuowania nawykowych działań. Jak wyjść z tego błędnego koła?

 

POLECAMY

Planowanie i stawianie sobie noworocznych celów wiąże się z psychologiczną potrzebą poczucia, iż kierujemy swoim losem, rozwijamy się w kierunku pożądanego ideału. Postanowienia noworoczne są, zdaniem psychologów, naszą odpowiedzią na nadejście Nowego Roku, który traktujemy jako symbol, pierwszy dzień naszego nowego, „lepszego” życia. To, co nie udało się w mijającym roku, mamy szansę poprawić w kolejnym. Jednak jak pokazuje doświadczenie, z postanowień noworocznych najczęściej pozostają tylko słowa. Według badań CBOS co drugi Polak tworzy listę zadań do zrealizowania, ale jedynie co dwudziesta osoba, która wyznacza sobie cele, w stu procentach dotrzymuje wszystkich postanowień. Większość z nas działa jak Bridget Jones, która co roku z zapałem spisywała listę swoich postanowień noworocznych, a potem z jeszcze większą gorliwością robiła wszystko, by ich nie realizować. Co zatem powoduje, że nie udaje nam się wytrwać w postanowieniach?

Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem. 
Arystoteles

Postanowienia noworoczne to nic innego, jak planowanie zmian, którym sprzyja świąteczny charakter przełomu roku. Każdy, kto kiedykolwiek planował zmienić jakiś swój nawyk lub nauczyć się czegoś nowego, dobrze wie, że nie jest to łatwe. Umysł ludzki wykazuje silną skłonność do funkcjonowania według utartych schematów i nawet jeżeli udaje nam się początkowo wprowadzić jakieś zmiany,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy