Jak skutecznie rekrutować i rozwijać sprzedawców w tych „dziwnych” czasach?

Strefa szefa

Deficyt kandydatów do pracy w sprzedaży, problemy z zaangażowaniem pracowników, pogarszająca się koniunktura oraz zmiany w sposobach i modelach sprzedaży. Taki obraz rzeczywistości jawi się w większości branż i spędza sen z powiek wielu menedżerom, dla których realizacja planów sprzedaży to pierwsze przykazanie w dekalogu biznesu.

Brak pracowników jednym z największych wyzwań dla firm

Jeszcze do niedawna HR-owcy żartowali na temat rekrutacji programistów. Dziś te same żarty z powodzeniem opowiadane są w kontekście rekrutacji wykwalifikowanych handlowców, którzy są jak… Yeti – wszyscy o nich słyszeli, ale nikt ich nie widział na własne oczy.

POLECAMY

Na początku sierpnia 2022 r. w popularnym portalu pracuj.pl zamieszczono blisko 24 tys. ogłoszeń o pracę w kategorii sprzedaż. 

To o 2 tys. więcej niż w dwóch razem wziętych kategoriach IT: administracja i rozwój oprogramowania. Przez wiele lat pracownicy poszukiwani właśnie na stanowiska IT stanowili największe wyzwanie dla działów HR. Obecnie nie tylko programiści czy, szeroko ujmując, pracownicy IT są na szczycie listy most wanted.

Jeśli chodzi o globalne dane na temat deficytu pracowników, to według danych GUS w pierwszym kwartale br. było 158,7 tys. wolnych miejsc pracy i w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku było ich o 44% więcej[1]. W badaniach #GreatUnkonwn – przeprowadzonych przez Extended Tools w 55% firm – jako jedno z głównych wyzwań wskazano brak pracowników, zaraz za presją na wzrost wynagrodzeń – 60% wskazań[2].

Czy to oznacza, że mamy rynek pracownika? Niekoniecznie, ale niektóre sektory stanowisk wyjątkowo cierpią z powodu deficytu pracowników. Jednym z nich jest sprzedaż, która dodatkowo zmaga się w Polsce ze stereotypem „domokrążcy”.

Trend Wielkiego Zrezygnowania w Polsce

Problem z rekrutacją wykwalifikowanych handlowców to nie jedyny problem, z którym dziś zmagają się firmy. We wspomnianym badaniu realizowanym przez Extended T...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy