Jak nagradzać, żeby klienci pamiętali i kupowali?

Pozyskiwanie klienta

Jak dużo ludzie są w stanie zrobić dla atrakcyjnej nagrody? Zaangażować się, włożyć wysiłek w jej zdobycie, poświęcić swój czas. Dlaczego? Bo motywuje nas do tego układ nagrody, czyli neurochemiczny mechanizm, który odpowiada za to, że czujemy przyjemność, satysfakcję i motywację do działania. Działa jak wewnętrzny system nagradzania za różne czynności, które są dla nas korzystne – np. jedzenie, aktywność fizyczną, osiąganie założonych celów czy udział w konkursach lub loteriach, które dają szansę na wygraną. Czy można wykorzystać ten neurobiologiczny mechanizm w strategii sprzedażowej?

Kiedy spodziewamy się czegoś, co sprawi nam przyjemność, mózg uwalnia substancje chemiczne, takie jak dopamina. W ten sposób działa m.in. układ nagrody, wzmacniając szlak prowadzący do zapamiętania (i powtarzania) tego, co przyjemne.
Tę zależność można odnieść do akcji wsparcia sprzedaży. Przy dobrze zaplanowanym, przemyślanym mechanizmie i atrakcyjnych, osiągalnych dla uczestników nagrodach (stosując np. kilku stopniową gratyfikację) oraz prostych zasadach udziału, możemy uzyskać podobny efekt.

A potwierdzają to liczby:

POLECAMY

  • 63% badanych deklaruje, że chętniej kupuje produkty, dzięki którym może wygrać nagrodę w konkursie, loterii lub innej akcji promocyjnej.
  • 66% ankietowanych twierdzi, że dzięki udziałowi w konkursie, loterii lub akcji wsparcia sprzedaży łatwiej zapamiętuje markę lub konkretny produkt związany z akcją.
  • A...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy