Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton

17 września 2019

NR 23 (Wrzesień 2019)

JAK MOTYWOWAĆ SPRZEDAŻ

117

Sprzedaż to najważniejszy dział w każdej firmie. I to nie jest teza, tylko fakt. Możesz mieć najwspanialszy produkt lub najlepszą usługę, ale jeśli nie będziesz umiał ich sprzedać, to jakbyś nie miał nic. Jednak sprzedaż dzisiaj to nie zawsze klasyczny dział sprzedaży. Przyjmuje ona różną postać w zależności od wielkości i profilu firmy. 

Sprzedawca to nie tylko przedstawiciel handlowy czy key account manager, choć np. w branży FMCG jeszcze długo to na nich będzie stała sprzedaż. W wielu organizacjach rolę sprzedawcy często przejmuje dzisiaj marketing, generując sprzedaż, liczoną np. liczbą nowych użytkowników aplikacji, lub dział Customer Service, który podgrzewa leady i konwertuje je na umowy. Z kolei główną funkcję sprzedawcy w każdym start-upie pełni CEO, który sprzedaje swój pomysł potencjalnym inwestorom i od jego kompetencji sprzedażowych zależy przyszłość firmy. 

Czy istnieje zatem uniwersalna odpowiedź na pytanie: Jak motywować sprzedaż? Żeby się o tym przekonać, zapytałam osoby zajmujące się sprzedażą na różnych stanowiskach, w różnych organizacjach, co ich motywuje do pracy i do osiągania najlepszych wyników sprzedaży. Oto co odpowiedzieli.

Martyna Gałeczka

przedstawiciel handlowy w branży FMCG

Oczywiście jest to przede wszystkim dobry system premiowy. Rozwijając, najlepsze wyniki osiągam, kiedy mam jasno wytyczone cele, wiem, że są ambitne i jednocześnie osiągalne, a za ich zrealizowanie czeka mnie nie tylko nagroda w postaci premii, ale również pochwała, wyróżnienie ze strony przełożonych. Oczywiście dodatkową motywacją jest fajna atmosfera w firmie. Chyba wszystkim odechciewa się pracować, jeśli zamiast pracą człowiek pochłonięty jest konfliktami czy niezdrową konkurencją.

 

Daniel Koszuk

digital acquisition manager w start-upie

Oczywiście jednym z głównie motywujących mnie czynników są widoczne efekty moich działań. Przy Digital Marketingu nie jest to trudne do uzyskania, dlatego tak lubię ten zawód. Wszystko jest czarno na białym. Koniec końców, największym motywatorem oraz wyróżnieniem jest moment, w którym Twoje nazwisko jest łączone z sukcesem, do którego dołożyłeś swoją cegiełkę. Wtedy wiesz, że rzeczywiście Twoja praca miała na to ogromny wpływ. No i oczywiście wynagrodzenie, które ważne jest chyba dla każdego!
 

Magda Jaworska

head of customer service w branży farmaceutycznej

Do działania napędza mnie... działanie. Jeśli moje stanowisko jest perspektywiczne, mogę robić coś ciekawego i się rozwijać, to po prostu daję z siebie 100%. Rutyna i szklany sufit zabijają niemalże cały mój entuzjazm. Dlatego ważne jest dla mnie, żeby firma wciąż się rozwijała, z jednej strony wprowadzała nowe produkty czy otwierała nowe rynki, a z drugiej umożliwiała mi rozwijanie procesów czy wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w pracy z klientami.

 

Jakub Paczuski

dyrektor sprzedaży w fintechu

To zależy, czy mówimy o motywacji wewnętrznej, czy zewnętrznej. Zewnętrzna to oczywiście wynagrodzenie, możliwości awansu czy prestiż firmy, w której pracujesz. Natomiast ten typ motywacji to raczej taka baza, a nie siła, która popycha mnie do stawiania sobie większych celów. To, co rzeczywiście mnie motywuje, to nadzieja, że przyszłość będzie w jakiejś części zbudowana przeze mnie. Że to, co robię, ma sens, ma wpływ na innych i przyczyni się do poprawy czyjegoś życia, choćby w niewielkim aspekcie.

 

O to, co motywuje sprzedaż, zapytałam też siebie, obecnie w roli COO w dwóch start-upach – jednym z branży farmaceutycznej, drugim w branży Lifestyle IT (oczywiście właśnie wymyśliłam tę branżę, ale istnieje wiele firm, które bym do niej zakwalifikowała). Pierwsza myśl – najlepsza – sukces. Taki sukces wielowymiarowy. Motywuje mnie sukces moich menedżerów i ich zespołów, napędza mnie do działania to, jak się rozwijają, uczą, osiągają coś, czego wcześniej nikt nie osiągnął w takim czasie, po takich kosztach lub w takiej skali i jak się ci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy