JAK MOTYWOWAĆ SPRZEDAWCÓW Z POKOLENIA Y, A JAK Z POKOLENIA Z?

Felieton

Odwieczne pytanie menedżerów sprzedaży brzmi: co zrobić, żeby im się chciało tak, jak im się nie chce? Mam wrażenie, że oczekujemy magicznych zaklęć, tanich sztuczek i zagrywek z pogranicza manipulacji, a nie szukamy źródła problemu (nie boję się tego słowa i nie zastępuję go „wyzwaniem”) w sobie. Coraz częściej bowiem o motywację młodych sprzedawców dbają menedżerowie z pokolenia X i jeszcze częściej Y, którzy czasami nie zauważają, że na przestrzeni lat coś się zmieniło i nie da się wciąż podlewać kwiatów odżywką sprzed dekady i oczekiwać, by dobrze rosły. Czym zatem motywować sprzedawców z pokolenia Y i Z?

Wyszkoleni millenialsi


Przyjmując, że pokolenie millenialsów to osoby urodzone umownie w latach 1980-1995, warto przyjrzeć się, w jakich warunkach rynkowych dorastali i obejmowali pierwsze stanowiska w karierze. Chodzi mi przede wszystkim o osoby urodzone w latach 80. XX w., bo to one czasami z blisko 20-letnim doświadczeniem zawodowym piastują albo mają ambicje objąć stanowiska menedżerskie. Osoby te wchodziły zatem na rynek pracy w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku. W tym czasie na listach przebojów królował m.in utwór amerykańskiej kapeli The Offspring: Why don’t you get a job? Odpowiadając na to pytanie, warto spojrzeć na kształtującą się stopę bezrobocia na przełomie wieków. Otóż był to czas spowolnienia gospodarczego, gdzie wygasały umowy prywatyzacyjne, które obligowały firmy do utrzymania pewnego poziomu zatrudnienia. Po ich wygaśnięciu nastąpiły zwolnienia i stopa bezrobocia przekroczyła ponad 20%1. Historia nieco zatoczyła koło, bo wcześniejsze pokolenie X, które wychowywało millenialsów, nie miało łatwo w zdobyciu pracy, a na początku XXI w. to samo widmo spojrzało w oczy „igrekom”. O...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy