Hokus-pokus, omnichannel!

Marketing

„Idziemy w omnichannel”, „wdrażamy omnichannel”, „planujemy strategię omnichannel”. W ostatnich latach o sprzedaży wielokanałowej mówi się bardzo wiele, jednak często odnoszę wrażenie, że ile wypowiedzi – tyle perspektyw. Dla każdej marki to magiczne słowo wydaje się oznaczać coś innego.

W teorii omnichannel to strategia sprzedażowo-marketingowa, w myśl której wszystkie kanały oraz punkty styku z klientem, współpracują ze sobą w celu osiągnięcia zamierzonych efektów – zarówno w obszarze doświadczeń klienta, jak i sprzedaży. Jakkolwiek brzmi to przejrzyście, w praktyce okazuje się nie takie proste.

POLECAMY

Podstawą tej strategii jest zapewnienie klientom komfortu przy poszukiwaniu, wybieraniu oraz zakupie produktu w wybranej przez nich przestrzeni. Z tego założenia wyszły marki, które już dzisiaj mogą być przykładem strategii omnikanałowej, zapewniającej klientom spójny MARKETING MIX – 7P (product, price, place, promotion, people, physical evidence, processes).

Warto w tym miejscu zauważyć, że wiele wdrożeń w tym zakresie nie wydarzyłoby się, gdyby nie umiejętność elastycznego zarządzania i wykorzystywania rynkowych zależności.

I tak obserwować mogliśmy walkę Walmartu z Amazon Prime, w której to Walmart musiał zrewidować swój model biznesowy oraz wyeksponować nowe USP, jaką była bliska relacja z klientem. Nagle ich największym atutem stał się skrócony dystans nie tylko w zakresie logistyki, ale przede wszystkim stopie tworzenia więzi z klientami, czyli w zakresie, w jakim nie mógł konkurować z nimi Amazon. Wyszli naprzeciw oczekiwaniom klienta, wdrażając możliwość zamówień online, z realizacją offline, co w praktyce zamieniło ich sklepy we wspierające się wzajemnie HUB’y.

W efekcie klient otrzymał komfort zamówienia produktów online oraz odbioru ich w szybki sposób offline. Walmart elastycznie dopasowuje się do dyktowanych przez Amazon wyzwań, wykorzystując to, co już posiadał, by przewartościować swoją unikalną wartość sprzedażową.

W Polsce z kolei z zaciekawieniem obserwowaliśmy, jak e-obuwie.pl i CCC łączą siły, by stworz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy