Etyczny marketing – czym jest i jak go wprowadzić do promocji marki?

Marketing

Etyczny marketing to nic innego, jak tworzenie kampanii reklamowych i prowadzenie komunikacji, która jest inkluzywna, nie powiela szkodliwych stereotypów i nie opiera się na krzywdzących przekonaniach. W jaki sposób dbać o wysoką sprzedaż i zarobki, jednocześnie zachowując etykę?

Język inkluzywny

Zacznijmy od języka, który nie tylko opisuje, ale też kształtuje rzeczywistość. Sposób opowiadania o świecie wpływa na to, jak widzą go inni. Odpowiedni dobór słów w copy, sloganach czy artykułach reklamowych może wpłynąć na odbiorcę i nakłonić go do zakupu.

POLECAMY

Zacznijmy od kwestii zwrotu do Odbiorcy_czyni. W języku polskim obowiązuje zasada, że jeśli wśród grupy jest chociaż jeden mężczyzna, używamy rodzaju męskiego: powiedzieliście, sprawdziliście, zdobyliście. W marketingu można nagiąć tę regułę i dopasować komunikację do konkretnej marki. Jeśli prowadzisz firmę, która kieruje się w głównej mierze do kobiet, warto podkreślić to również w języku. Feminatywy i żeńska forma (słyszałyście?) będzie tutaj jak najbardziej na miejscu.

Sytuacja komplikuje się w momencie, kiedy grupa odbiorcza jest mniej więcej podzielona na pół. Jak pisać, żeby nie wykluczać i uwzględniać również osoby niebinarne? Wyjść z tej sytuacji jest parę.

  • Dwie formy – panowie i panie, odbiorcy i odbiorczynie, klienci i klientki. Jest to działanie poprawne, jednak na dłuższą metę może być męczące w odbiorze, szczególnie przy dłuższych treściach.
  • Podłoga – sposób, który lubię najbardziej i uważam, że jest bardzo uniwersalny. Odbiorcy_czynie, klienci_ki, tancerze_ki – uwzględnia w krótki sposób zarówno kobiety, jak i mężczyzn.
  • Znaki – kiedy zwracasz się bezpośrednio do odbiorcy_czyni, możesz korzystać z „x”, „_” lub „*”. W zdaniu wygląda to tak: Widział_ś już nowy post? W miejscu znaku można wstawić „a”, „e” lub „o”. Problemem jest kwest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy