Co obecnie kształtuje e-commerce B2B?

Strefa szefa

Na początku tego roku przeprowadziliśmy badanie, pozwalające zorientować się, jak polskie firmy wykorzystują narzędzia oraz dostępne kanały sprzedaży internetowej. Zarówno menedżerowie zarządzający zakupami, jak i sprzedażą na rynku B2B potwierdzili w nim swoje pozytywne nastawienie do korzystania z kanałów e-commerce B2B. Nie oznacza to oczywiście, że takie narzędzia są już powszechnie wykorzystywane w każdym przedsiębiorstwie. Czynnikiem decydującym jest tu wielkość firmy oraz rodzaj zakupów.

Od ponad 20 lat zajmujemy się sprzedażą B2B oraz obszarem technologii łączącym sprzedających z kupującymi. To już wtedy – dwie dekady temu pojawiły się pierwsze rozwiązania porządkujące zakupy korporacyjne, a także wczesne narzędzia do budowy marketplace’ów uwzględniających specjalne rozwiązania dla dostawców. W czasach internetowej bańki w siłę rosła idea Global Trading Web, która miała połączyć wszystkich kupujących z wszystkimi dostawcami. Często jednak pewne innowacyjne pomysły wyprzedzają swój czas, a był on właśnie niezbędny, aby internet w coraz większym stopniu adaptować jako przestrzeń handlową, w której można znaleźć wszelkiego typu towary oraz usługi i negocjować ceny oraz warunki handlowe, a także dokonywać bezpośrednich transakcji. Mimo iż sama technologia umożliwiała już 20 lat temu bardzo wiele w tym obszarze, to jednak nawyki kupujących oraz sprzedawców nie pozwalały jeszcze wówczas przenosić handlu do internetu na masową skalę.

POLECAMY

W ciągu ostatnich dwóch lat wiele się jednak zmieniło. Wpierw pandemia COVID-19, a później kryzys związany z wojną za naszą wschodnią granicą spowodowały całkowitą zmianę zachowań kupujących. Nigdy dotąd nie pojawił się tak niekorzystny splot wydarzeń z negatywnym rezultatem tak dla kupujących, jak i sprzedających. Pojawiły się od wielu lat niewystępujące kłopoty związane z dostępnością towarów, szalejącymi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy