Cichy kryzys, czyli o wypaleniu zawodowym szefów sprzedaży

Wellbeing w sprzedaży

W świecie sprzedaży rola szefa zespołu handlowego wiąże się z pracą pod ogromną presją. Codzienne obowiązki, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie zespołu, analityka, praca z handlowcami i ich klientami to właściwie codzienność. Tyle że charakteryzująca się wieloma permanentnymi i dynamicznymi zmianami. A to oznacza przeciążenia. Problem w tym, że o ile o wypaleniu handlowców mówi się w branży dużo, to już ten aspekt w przypadku szefów sprzedaży jest mocno marginalizowany. A przecież to właśnie szef sprzedaży stoi na pierwszej linii frontu złożonego z presji wyniku sprzedażowego, stresu i zróżnicowanych potrzeb indywidualności handlowych tworzących zespół.

Czym jest wypalenie zawodowe?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wypalenie zawodowe to zjawisko, którego efektem jest przewlekły stres w miejscu pracy, z którym nie udało się skutecznie poradzić. Christina Maslach, profesor psychologii Uniwersytetu Kalifornijskiego, prekursorka badań nad wypaleniem zawodowym (Zimbardo i Maslach na UW: o paradoksie czasu oraz o wypaleniu zawodowym [online], Nauka w Polsce [dostęp 9.06.2025] https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C371667%2Czimbardo-i-maslach-na-uw-o-paradoksie-czasu-oraz-o-wypaleniu-zawodowym.html), wskazuje trzy obszary wypalenia:

POLECAMY

  • wypalenie emocjonalne, czyli poczucie chronicznego zmęczenia, problemy ze zdrowiem fizycznym, bezsenność i pojawiające się zniechęcenie;
  • obniżenie poczucia kompetencji, objawiające się w braku sensu podejmowanych działań, spadek samooceny, a czasem wręcz apatia;
  • depersonalizacja, czyli zmniejszone zaangażowanie w relacje z innymi osobami w zespole, dystansowanie się czy wręcz wzrost cynicznego nastawienia do procesów organizacyjnych.
     

Presja wyników

Dlaczego więc szefowie sprzedaży mierzą się z wypaleniem zawodowym? Kluczową przyczyną wypalenia zawodowego szefów sprzedaży jest przede wszystkim praca związana z presją na „dowożenie wyników” i wysoką odpowiedzialnością za procesy do tego prowadzące. Praca...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy