Dołącz do czytelników
Brak wyników

Chip Heath, Dan Heath Przyczepne historie. Dlaczego niektóre treści przykuwają uwagę, a inne zostają zapomniane

Artykuł | 21 września 2020 | NR 29
21

Dlaczego zapamiętujemy niektóre historie, podczas gdy inne ulegają zapomnieniu? Bracia Heath pokazują, jak stworzyć chwytliwe treści i właściwie je „zaprogramować”, żeby metaforycznie „przyczepiły się” do mózgu odbiorcy. Dzięki ich książce każdy może nauczyć się 
tworzyć opowieści tak zaprojektowane, by mogły przetrwać w umysłach odbiorców, niezależnie, czy kierujemy je do kolegów w pracy, kontrahentów, czytelników bloga, czy do odbiorców reklamy. Według Pawła Tkaczyka to jedna z najlepszych książek o storytellingu.

Bez względu na to, czy jesteś prezesem firmy, mamą na pełny etat, politykiem, sprzedawcą, nauczycielem, czy marketerem, musisz przekazywać pewne treści: kiedy wprowadzasz na rynek nowy produkt, kiedy przedstawiasz szefowi strategię czy kiedy próbujesz zaangażować swoich ludzi do realizacji postawionego przed Tobą celu. By to, co komunikujesz, zostało właściwie odebrane i przeszło od słów do czynów, według braci Dana i Chipa Heath można właściwie „zaprogramować”, aby metaforycznie „przyczepiło się” do mózgu odbiorcy. Jak to zrobić? To, co mówisz czy piszesz, powinno mieć nieoczekiwane zwroty akcji, być wiarygodne, konkretne, musi wzbudzać emocje i… mieć formę opowieści.

POLECAMY

Anatomia dobrej historii 

Bracia Heath od ponad dekady badają to, w jaki sposób idee trafiają do świadomości odbiorców. Dan pracuje na Duke University, a Chip jako profesor na Uniwersytecie Stanforda. Wyodrębnili sześć elementów chwytliwego przekazu, pozwalających treściom zyskać „przyczepność” i popularność. Na łamach swojej książki rozbierają każdą z tych cech na elementy pierwsze i oferują mnóstwo przydatnej wiedzy na temat tego, w jaki sposób należy tworzyć przekaz, aby został on dostrzeżony i zrozumiany. Wychodząc od analizy fenomenu tzw. miejskich legend, przez liczne przykłady od fundraisingu po marketing, aż po badania dotyczące walki z nieprawdziwymi pogłoskami, jakie rozprzestrzeniały się w czasie II wojny światowej, odpowiadają na pytanie, jak to możliwe, że jedne informacje od razu zostają nam w głowie, podczas gdy inne niemal natychmiast nikną w otchłani niepamięci.

Każdy, kto choćby ociera się o produkcję treści, szkodzi sobie, nie znając tej książki. Chcesz, by zarząd docenił Twoją strategię sprzedażową, by rynek mówił o Twoim produkcie oraz by pracownicy słuchali Twoich poleceń? Bracia Heath rozgryźli te problemy i spisali rozwiązania. Teraz wystarczy, że się ich nauczysz.

Kamil Kozieł
specjalista wystąpień publicznych 

Zaprojektowane, by przetrwać lub… zginąć

Jak powiedział kiedyś Mark Twain: „Kłamstwo obiegnie pół świata, zanim prawda zdąży włożyć buty”. Dlatego bracia Heath pokazują również, jak te same zasady, które mogą uczynić daną informację viralem, można wykorzystać w zarządzaniu kryzysami wizerunkowymi, kiedy np. chcemy sprawić, by przestały krążyć niekorzystne pogłoski albo złe wrażenie o naszym produkcie czy firmie. Przywołując liczne historie zarówno sukcesów, jak i porażek, m.in. jak McDonald’s dementował plotki o tym, że do burgerów dodawano zmielone dżdżownice; o tym, jak instytucje charytatywne wykorzystują efekt Matki Teresy; czy o kampanii z udziałem Jareda, która stała się wielkim hitem reklamowym sieci Subway wbrew woli głównych marketingowców tej marki, pokazują zastosowanie „przyczepnych” zasad w praktyce. 

Dziko zazdroszczę każdemu, kto jeszcze nie przeczytał tej książki. Bo czeka go świetna przygoda. Pozna naukowo zweryfikowane schematy, które sprawiają, że historie czepiają się nas i NIE odpuszczają. Dobre i złe. Prawdziwe i nieprawdziwe. Bracia Heath zabiorą Cię w podróż, z której wrócisz z walizką użytecznych narzędzi. Przydadzą się one do tworzenia własnych przyczepnyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy