Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa szefa

9 grudnia 2021

NR 36 (Listopad 2021)

11 argumentów za tym, by lepiej znać swoją konkurencję

0 254

Wiesz dobrze, że Twój biznes nie działa w próżni. Masz konkurencję i warto, żebyś wiedział o niej jak najwięcej. W niniejszym artykule znajdziesz kilka podpowiedzi, które pozwolą Ci usystematyzować monitoring konkurencji i skuteczną obserwację Twojego otoczenia biznesowego.

Badanie konkurencji służy różnym celom. Z punktu widzenia właściciela biznesu może się ono przydać, gdy planujesz wdrożyć nowy produkt/usługę, chcesz zweryfikować grupę docelową, testujesz politykę cenową lub chcesz wejść na nowy rynek. Dla handlowca jest narzędziem pomagającym zweryfikować podejmowane działania sprzedażowe. Dziś przyjrzę się tej drugiej perspektywie.
Na początek zachęcam Cię do zastanowienia się nad poniższymi obszarami i odpowiedziami na następujące pytania:

POLECAMY

  1. Z kim konkurujesz?
    Możesz spojrzeć na to zagadnienie wąsko (konkurencja bezpośrednia) lub szeroko (konkurencja pośrednia).
     
Rodzaje konkurencji:
  • Konkurencja bezpośrednia – rodzaj konkurencji, gdzie firmy produkują lub oferują te same dobra/usługi, np. dla restauracji konkurencją mogą być inne restauracje.
  • Konkurencja pośrednia – to sytuacja, w której np. dla tej samej restauracji, zabiegającej o czas wolny klienta, konkurencją staje się również: kino, klub fitness, sklep modelarski lub biblioteka.

 

  1. Co konkurencja mówi na temat Twojej firmy?
  2. Co sprzedaje konkurencja?
  3. Jakimi kanałami sprzedaje?
  4. Jak wypadają Twoje produkty/usługi w porównaniu z konkurencją?
  5. Jaki poziom obsługi oferuje konkurencja?
  6. Jaką politykę cenową stosuje konkurencja?
  7. Czy konkurencja oferuje przeceny na ten sam/podobny towar?

Te odpowiedzi pozwolą Ci na swobodną rozmowę z klientami. Jak zdobędziesz tę wiedzę?
Gromadzenie tych danych jest przepisem na zwiększenie Twojej sprzedaży. Większa świadomość na temat tego, co się dzieje w otoczeniu biznesowym, dostarcza Ci wiedzy, którą możesz wykorzystać w rozmowie z Twoimi klientami. To klucz w budowaniu narracji sprzedażowej. Świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz nadanie temu szerszego kontekstu stawia Cię w lepszym położeniu, gdy próbujesz zaprezentować ofertę lub domknąć swoją sprzedaż.
 

Ramka 1
Jak skutecznie zapoznać się z konkurencją? 

Przede wszystkim warto:

  • Odwiedzać konkurencyjne punkty sprzedaży, prosić o cenniki, katalogi. 
  • Rozmawiać z klientami, którzy dokonali zakupu u konkurencyjnych marek. 
  • Regularnie zaglądać na stronę internetową konkurentów. 
  • Czytać portale branżowe w poszukiwaniu ważnych informacji. Zwróć uwagę na to, kiedy firmy prężą PR-owe muskuły, a kiedy milczą. 
  • Śledzić komunikację marketingową konkurentów.
  • Prenumerować ich newsletter.
  • Zdobyć kartę stałego klienta, aby mieć dostęp do informacji o ofertach specjalnych. 


Co daje Ci znajomość konkurencji?

Czas na przedstawienie argumentów, k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy