Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż , Otwarty dostęp

17 września 2019

NR 23 (Wrzesień 2019)

TIKTOK – PRZEWODNIK PO APLIKACJI, KTÓRĄ POKOCHALI MŁODZI

0 40

Nie Facebook, nie Instagram i nie Snapchat, ale właśnie TikTok podbił serce młodych internautów. Ciężko wyjaśnić, na czym polega jego fenomen i jak działa bez zrobienia na początku jednej rzeczy: zainstalowania go. Warto zobaczyć na własne oczy, jak działa aplikacja i dlaczego pokochały ją miliony. TikTok jest w tym momencie jedną z najpopularniejszych aplikacji społecznościowych na świecie. 

Samą historię TikToka i jego fenomenu można podzielić na dwie części. Powstał w 2016 r. w Chinach, gdzie pojawił się na rynku pod nazwą Douyin. Kiedy właściciel postanowił wprowadzić go na rynki zagraniczne, zmienił jego nazwę na obecną. Ale to nie stąd TikTok jest znany najbardziej, bo jego sukces na dobrą sprawę opiera się na innej aplikacji: Musical.ly. Posiadała ona podobne funkcjonalności, ale znana była na zachodnim rynku. W 2018 r. obie aplikacji się połączyły. 

Kim są użytkownicy TikToka? 


Najczęstszym pytaniem w kontekście tej aplikacji zadawanym przez „starszych” ludzi (millenialsów i starszych) jest: „Czy tylko ja nie wiem, o co chodzi w tej aplikacji?”. Najwyższa pora to zmienić! Jeżeli chodzi o Polskę, jesteśmy w światowej czołówce pobrań TikToka w 2018 r. A chcąc kierować komunikat reklamowy do młodych ludzi, powinniśmy wiedzieć, jak aplikacja działa i dlaczego tak bardzo spodobała się nastolatkom.

Zanim skupimy się samej aplikacji, warto przyjrzeć się jej odbiorcom. To przede wszystkim ludzie młodzi – nastolatki z małych miast i wsi. W Polsce do tej pory prawdopodobnie pierwszym badaniem użytkowników TikToka (i najbardziej aktualnym w przestrzeni publicznej) jest badanie agencji Get Hero z początku bieżącego roku. Wcześniej raport na ten temat przygotowała agencja influencer marketingu Hash.fm, ale dotyczył aplikacji jeszcze przed globalnym połączeniem (samego Musical.ly). Nadal można go znaleźć w sieci. Kim jest zatem użytkownik TikToka, jak się zachowuje i jak żyje? 

Przeważająca część użytkowników aplikacji pochodzi ze wsi lub małego miasteczka do 10 000 mieszkańców (41%). Są to głównie dziewczęta – stanowią one aż 95% odbiorców, w szczególności w wieku 13-15 lat (prawie 65%). Odsetek ludzi po 22. roku życia wynosi… niecały procent! To dlatego tak ciężko „starszym” zrozumieć tę aplikację. Została stworzona dla młodych i to młodzi tworzą tam content, który nie jest dla nas do końca naturalny. 

Młodzi ludzie są bardzo przywiązani do aplikacji i poświęcają jej sporo czasu podczas doby. Odwiedzają ją najczęściej ponad 10 razy dziennie (34%) i poświęcają jej od 10 do 30 min (37%) bądź 30-60 min (33%). 

Spośród głównych zalet i powodów użytkowania aplikacji możemy wskazać najważniejsze: 

  • przyjemność oglądania krótkich filmików nakręconych przez innych,
  • muzyka i efekty, które możemy zastosować podczas tworzenia filmów,
  • częste i ciekawe challenge,
  • tworzenie duetów,
  • pozyskiwanie nowych followersów. 

Na TikToku każdy może być twórcą i coraz mniej jest biernych obserwatorów, swój content tworzy prawie 70% użytkowników aplikacji! A jakie treści są najczęściej oglądane? 
Transitions (specyficzny rodzaj kręcenia filmów, warto zapoznać się z nimi w samej aplikacji lub znaleźć przykłady na YouTubie). 

  • Taniec. 
  • Komedia. 
  • Śpiew (najczęściej lip sync, czyli „udawanie” śpiewania i poruszanie ustami do muzyki/playbacku).
  • Challenge (różnego typu wyzwania). 
  • Beauty. 
  • Moda. 
  • Sztuka. 

Czym tak w ogóle jest TikTok i jak z niego korzystać? 


Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. To trochę jak opowiadanie o smaku potrawy, której ktoś nigdy wcześniej nie miał okazji spróbować, dlatego ponownie napiszę: najlepiej ją zainstalować i poświęcić czas na jej poznanie. Samą aplikację można porównać z połączeniem Snapchata bądź IG Stories ze Spotify albo Tidalem i jednocześnie aplikacją do tworzenia i montażu filmów.
 

Widok tworzenia treści na TikToku

 

Twórcy wideo na TikToku mogą dzielić się filmami trwającymi od 15 do 60 s. W aplikacji mają wszystkie narzędzia niezbędne do tego, żeby stworzyć ciekawy, kreatywny film: filtry, efekty, a przede wszystkim ogromną bazę muzyki. 

Dobrym miejscem na rozpoczęcie przygody z TikTokiem jest po prostu główna strona aplikacji, gdzie znajdziemy odpowiednio: u góry filmy użytkowników, których obserwujemy lub którzy są nam proponowani (im więcej filmów oglądamy, angażujemy się, obserwujemy, tym lepsze rekomendacje). Na TikToku podobnie jak w innych aplikacjach działa algorytm wyświetlania treści. W odróżnieniu od Instagram Stories nie swipujemy (przewijamy ekranu) w lewo lub prawo, a do góry lub w dół. 

  1. Po prawej są statystyki dotyczące zarówno twórcy treści, jak i samej treści. Odpowiednio: przejście do profilu użytkownika/możliwość jego obserwacji, liczba polubień filmu, liczba komentarzy i udostępnień. Klikając w komentarze, możemy przejrzeć już istniejące. 
  2. Na filmie w dolnej części znajdziemy: nazwę wykorzystanego efektu, opis filmu, niejednokrotnie hasztagi (które działają podobnie jak na Instagramie), pole do oznaczania innych użytkowników poprzez małpkę@ oraz nazwę utworu, który został wykorzystany w filmie. Po prawej stronie nazwy utworu jest przycisk (podobny do winylu), który przeniesie nas do wszystkich treści stworzonych z danym utworem. 
  3. Na samym dole pokazuje się pasek menu: przejście do strony głównej aplikacji, sekcja odkryj (podobna do sekcji eksploruj na Instagramie), a na samym środku – dodawanie i tworzenie treści, wiadomości i powiadomienia, przejście do naszego profilu. 

Sam profil użytkownika również poniekąd przypomina profil na Instagramie. Znajdziemy tam zdjęcie profilowe, nazwę użytkownika oraz informację o tym, czy profil jest profilem zweryfikowanym, a także statystyki dotyczące liczby obserwujących oraz obserwowanych oraz liczbę polubień (całkowitą) wszystkich dodanych treści. Poniżej jest miejsce na krótki opis profilu i ewentualne opcje kontaktu. Na samym dole są dodane przez użytkownika treści oraz te, które polubił.

Dlaczego TikTok stał się tak popularny? 


Odpowiedzi na to pytanie jest kilka. Młodzi szukali miejsca dla siebie, bez rodziców, bez dziadków i babć czy nauczycieli. Miejsca, w którym będą mogli wyrażać siebie i dzielić się niejednokrotnie swoim talentem: komediowym, tanecznym, dobrym głosem czy montażem. 

Same filmy i treści na TikToku są krótkie, więc nawet jeżeli dana treść nam się nie spodobała, nie czujemy straty czasu, jak np. w przypadku dłuższych filmów oglądanych na YouTubie. Treści na Ti...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy