Sześć przełączników skutecznej kampanii marketingowej

Marketing

Jest słoneczny piątkowy poranek. Od kilku dni przed Dworcem Głównym w Gdańsku pojawia się młody chłopak. Ma na imię Tomek i jest wolontariuszem. W ręku trzyma metalową puszkę na datki. Na ziemi ustawia dwustronny potykacz, na którym dużymi literami widnieje napis: „Zbieram dla głodujących w Afryce”. Chociaż ruch przy dworcu jest duży, każdy gdzieś się spieszy. Większość przechodniów nie zwraca uwagi na wolontariusza. Pod koniec każdego dnia ląduje w puszce nieco ponad 100 zł. Tomek obiecał sobie, że dziś po raz ostatni ustawi potykacz w tym miejscu. Jednak w piątek wydarzyło się coś niespodziewanego. Coś, co całkowicie zmieniło nastawienie chłopaka do zbierania datków.

Przed godziną jedenastą do Tomka podeszła kobieta. Przeczytała komunikat na potykaczu i zwróciła się do wolontariusza: „Domyślam się, że nie udaje Ci się uzbierać zbyt wiele, prawda? Co powiesz na to, żebym zamiast pieniędzy dała Ci coś lepszego? Coś, co sprawi, że ludzie będą wrzucać pieniądze chętniej i więcej?”.
Tomek się zgodził. Kobieta chwyciła kredę i na potykaczu dopisała kilka słów. Tego dnia Tomek zebrał 535 zł.
Słowa, które kobieta dopisała na tablicy, zmieniły zachowanie przechodniów. Nie tylko częściej zatrzymywali się przed potykaczem, ale też byli hojniejsi. Zastanawiasz się, jakie to magiczne słowa wpłynęły na przechodniów? Obiecuję, że je zdradzę.

POLECAMY

Doceń powtarzalność schematów

Najpierw jednak zastanówmy się nad ważniejszą kwestią. Mianowicie, skąd kobieta wiedziała, że przechodnie zareagują na nowy komunikat? Zagadkę pomoże nam rozwikłać pewne badanie.
W 1999 r. naukowcy z Izraela przeanalizowali dwieście różnych reklam. Na pierwszy rzut oka miały one tylko jedną wspólną cechę: wszystkie otrzymały prestiżowe nagrody. Gdyby za reklamy przyznawano Oscara, każda z dwustu reklam dostałaby co najmniej jedną statuetkę.
Jednak gdy naukowcy przyjrzeli się reklamom bliżej, odkryli więcej podobieństw. Zauważyli, że 90% z nich powstało na bazie pewnych powtarzalnych schematów. Chociaż wszystkie reklamy w oczywisty sposób różniły się od siebie, miały wyraźnie cechy wspólne. Część z nich wywoływała zaskoczenie, niektóre wzruszały, a jeszcze inne szokowały.
Co ciekawe, gdy naukowcy przyjrzeli się innym reklamom, które nie odniosły podobnych sukcesów, nie odnaleźli w nich wspomnianych schematów.
Okazało się, że sukces odnoszą przede wszystkim te reklamy, które pow...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy