Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inne

9 lipca 2019

"Szef wymagający i wyrozumiały" - recenzja

293

Książka „Szef wymagający i wyrozumiały” pełna jest otwierających oczy faktów i precyzyjnych wskazówek na temat przywództwa: w jaki sposób przekazywać (i odbierać) feedback, jak podejmować dobre decyzje, jak łączyć pochwały z krytyką, by pomóc ludziom uzyskiwać lepsze wyniki. Wszystko to zilustrowane ciekawymi (i często zabawnymi) historiami z życia Kim Scott i jej doświadczeń zdobytych w takich firmach jak Apple i Google oraz w różnego rodzaju start-upach.

Odkąd nauczyliśmy się mówić, powtarza się nam, że jeśli nie mamy nic miłego do powiedzenia, to lepiej wcale nie otwierać ust. Gdy jednak zostajesz menedżerem, mówienie staje się twoją pracą – i obowiązkiem. Lecz mówienie ludziom, co mają robić, nie sprawdza się.

POLECAMY

JAK BYĆ DOBRYM SZEFEM

Autorka książki „Szef wymagający i wyrozumiały”, Kim Scott, zebrała spostrzeżenia i wnioski, jakie wyciągnęła ze swojej dwudziestopięcioletniej kariery kierownika różnych zespołów – od zespołu szlifierzy diamentów w Moskwie, przez zespoły w takich firmach jak Google i Apple, aż po teamy w różnego rodzaju start-upach. W ostatnich latach zyskała sławę dzięki swojemu nowatorskiemu podejściu do skutecznego zarządzania, które znane jest jako program radykalnej szczerości, poświęcony sztuce bycia dobrym szefem. To złoty środek między byciem szefem agresywnym z jednej strony i rujnująco empatycznym z drugiej. W tym podejściu chodzi o takie kierowanie ludźmi, które łączy w odpowiedni sposób pochwały z krytyką, by pomóc ludziom uzyskiwać lepsze wyniki. W Apple, tak jak w Google, zdolność szefa do osiągania rezultatów była w znacznie większym stopniu uzależniona od jego umiejętności słuchania i dążenia do zrozumienia niż od mówienia ludziom, co mają robić; bardziej od debatowania niż od kierowania; bardziej od skłaniania ludzi do samodzielnego podejmowania decyzji niż od podejmowania decyzji za nich; bardziej od przekonywania niż od wydawania poleceń; bardziej od uczenia się niż od dysponowania wiedzą. Ale należy pamiętać, że jest OGROMNA RÓŻNICA między autonomią a zaniedbaniem – pisze w książce „Szef wymagający i wyrozumiały” Kim Scott.

SIŁĄ NAPĘDOWĄ SĄ RELACJE, A NIE WŁADZA

Model radykalnej szczerości to w zasadzie prosta koncepcja: aby być dobrym szefem, trzeba wykazywać się osobistą troską o swoich pracowników, a jednocześnie bezpośrednio się z nimi konfrontować i rzucać im wyzwania. Radykalna szczerość buduje zaufanie i otwiera drzwi do takiego rodzaju komunikacji, który pomaga osiągnąć zakładane rezultaty. Jest antidotum zarówno na robotyczny profesjonalizm, jak i na kierowniczą arogancję. Między obowiązkami szefa i relacjami, jakie buduje on z podwładnymi, jest pozytywne sprzężenie zwrotne. Relacje wzmacniamy, ucząc się najlepszych sposobów na otrzymywanie i dawanie wsparcia oraz zachęcanie do jego udzielania, umieszczając ludzi na właściwych stanowiskach i dając im odpowiednie dla nich zadania oraz wspólnie osiągając wyniki, jakich nigdy nie udałoby się uzyskać w pojedynkę. Działa to także w drugą stronę. Negatywne sprzężenie zwrotne występuje zawsze, gdy nie zapewnimy ludziom odpowiedniego wsparcia w ich pracy, umieścimy ich na stanowiskach, których nie chcą lub do których nie pasują, albo będziemy ich zmuszać do osiągania wyników, które oni uważają za nierealistyczne. Wszystko to niszczy zaufanie. Model stworzony przez Scott pozwala zbudować lepsze relacje w pracy i wypełnić trzy podstawowe obowiązki każdego lidera: stworzenie kultury opinii zwrotnej (pochwały i krytyka), budowa spójnego zespołu oraz osiągnięcie wyników, z których wszyscy jego członkowie będą dumni.

ZNAJDŹ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY POCHWAŁĄ I KRYTYKĄ

Jeśli zarządzasz ludźmi – bez względu na to, czy kierujesz jedną osobą, czy tysiącem ludzi – ta książka pomoże ci zbudować, prowadzić i inspirować zespoły w taki sposób, aby ich praca była najlepszą pracą ich życia. Dowiesz się, jak być wymagającym przełożonym, przekazywać szczery feedback oraz budować relacje z pracownikami. Zaczniesz skutecznie wykorzystywać szczerość w bezpośredniej konfrontacji, by pomóc zespołowi w osiągnięciu wspaniałych rezultatów, i zbudujesz kulturę otwartej komunikacji. Prowadząc siedmiusetosobowy zespół w Google, wielokrotnie widziałam, jak menedżerowie ciągle popełniają te same błędy. Pomimo tej przewidywalności nawet udane interwencje okazywały się wyjątkowo mało skuteczne. Czasem miałam wrażenie, że oglądam w zwolnionym te...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy