Sugestywne metafory

Felieton

Dziś mam wyjątkowo aż pięć spotkań w różnych lokalizacjach, pomyślał z niepokojem Marcin. „To będzie ciężki dzień”, ale „trzeba go jakoś przebrnąć”. Mam nadzieję, że nie będzie się on „ciągnąć w nieskończoność”, bo ostatnio „za dużo mam na barkach”.

Wybierając się do pracy, myślał o powiedzeniach, które w młodości powtarzali jego rodzice – „zobaczysz, jak dorośniesz”, „życie to nie bajka”, „nie ma nic za darmo” albo „bez pracy nie ma kołaczy”. Wszystko, co mówili – teraz się spełniało. „Nie ma lekko”, powiedział sobie pod nosem i ruszył w stronę pracy…
Metafora jest kolejnym przejawem mowy, która wpływa na emocje i decyzje człowieka. Konstruujemy swój „model świata”, opierając się w dużej mierze na metaforach. Spora część z nich to zasłyszane zwroty. Powtarzane przez lata przez osoby dla nas znaczące – rodziców, rówieśników, autorytety itd. Innym razem sami pod wpływem chwili, doświadczeń...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy