Sprzedaż po sprzedaży, czyli poszukiwacze zaginionych klientów

Niezbędnik handlowca

Pozyskuj, pozyskuj i jeszcze raz pozyskuj! To hasło, które nieraz słyszymy w mediach społecznościowych, którym zachęca się nas do tego, abyśmy cały czas szukali nowych klientów. I nic w tym złego. Jednak zbyt często zapominamy w tym wszystkim o równie ważnym procesie, jakim jest utrzymanie nabywców już pozyskanych. Bo nie jest idealną sytuacją, gdy handlowiec nie chce dzwonić do klienta tylko dlatego, że mu wcześniej „wcisnął” jakiś produkt czy usługę. I o ile pozyskujesz klientów regularnie, czego Ci gratuluję, przeanalizuj, jak wyglądają u Ciebie procesy ich utrzymywania oraz odzyskiwania.

Z mojej perspektywy pozyskanie nowego klienta jest wielką sztuką i osobiście uważam, że jest to ważne wydarzenie w planie pracy handlowca. Jednak równie ważnym elementem procesu sprzedażowego jest utrzymanie tego odbiorcy, bo nie jest sztuką zrealizować z odbiorcą jedną sprzedaż. Sztuką jest realizować z nim sprzedaż powtarzalną. A w aspektach związanych z utrzymaniem klientów, mamy, jako handlowcy, jeszcze sporą pracę domową do odrobienia.

Jak zadbać o klientów?

Nasz portfel klientów powinien być jak dobrze działająca instalacja wodna. Oczywiście jest tak do czasu, gdy w naszym systemie nastąpi rozszczelnienie i następuje wyciek. To może być sytuacja reklamacyjna lub nawet utrata klienta, który przeszedł do konkurencji z częścią zakupów. Dlatego tak bardzo ważne jest, abyśmy dbali o szczelność naszej instalacji. A jak to zrobić lub czego nie robić? O tym poniżej.
Po pierwsze ważna jest systematyczność. Handlowcy często pojawiają się u swoich klientów tylko podczas rutynowych zamówień lub gdy klient sygnalizuje potrzebę zrealizowania wspólnie jakiegoś projektu. To w obecnych czasach zbyt mało. Bo wyobraź sobie sytuac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy