Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

20 maja 2022

NR 39 (Maj 2022)

Śmietniki internetowe, czyli jak uniknąć chaosu na stronie www Twojego biznesu

0 378

Czy wiesz, co to jest SXO? To połączenie SEO (z pewnością znasz ten skrót) z UX – user experience. Z dojrzałej współpracy powstało SXO – search experience optimization, czyli umiejętność techniczno-wizualna dostosowania doświadczeń użytkownika z oczekiwaniami wyszukiwarek dla stron, sklepów, blogów, portali www.

Wysoka poprzeczka, jaką stawia przed nami świat cyfryzacji przedsiębiorstw, osiąga poziom niebywałości oraz wymusza zakres wiedzy ponad przeciętność. Czy dokonujesz analiz na temat tego, w jaki sposób jesteś kierowany przez UX-owy design e-sklepu i w ilu krokach jesteś w stanie dokonać bezpiecznego e-zakupu oraz dlaczego? Pamiętajmy, że prowadząc firmę jesteś również klientem. Wchodzimy w internet 5G, wszystko zmieniło się z dnia na dzień w świecie biznesu online i należy przyznać, że czasy nieumiejętnego handlu elektronicznego to droga donikąd. Jeżeli Twoje narzędzie, jakim jest www, zostanie od podstaw źle wykonane, właśnie wtedy wkraczasz w świat bezsensu, ale konsekwencję ponosi Twój biznes, a nie osoba czy firma, które je wykonała.

POLECAMY

Co to jest śmietnik internetowy?

Śmietnik internetowy to szereg nieumiejętnie wykonanych przedsięwzięć na stronie lub podczas jej tworzenia, zarówno bez wiedzy technicznej, jak i logicznej, które zamiast stworzyć potężne narzędzie do zarabiania pieniędzy, wpędzają ludzi i firmy we frustrację, spadek wiary w siebie, swoje produkty czy umiejętności. To powodowanie spowolnienia działań firmy, przepalanie pieniędzy na reklamy bez efektu, skierowanie swojego potencjału na próby zaistnienia w social mediach zamiast w wyszukiwarkach. To wydłużanie ścieżki rozwoju i możliwości oraz totalnej drogi naokoło. To zabieranie możliwości automatyzacji biznesu czy lejków sprzedażowych. To po prostu strony wydmuszki. Coś na wierzchu, niewiele pod spodem. Takie śmietniki internetowe powstały z braku wiedzy samozwańczych ekspertów, przez łatwowierność społeczną i brak przyjmowania konstruktywnych uwag. Z wiary w szybki, łatwy zarobek poprzez minimalne koszty wkładu w stronę. Aby łatwiej było zrozumieć pojęcie wirtualnego śmietnika, należy uświadomić sobie, z czego składa się strona www.

Z czego składa się strona internetowa?

Podstawą strony jest (CMS), np. Wordpress, czyli system zarządzania treścią, który posiada panel administracyjny, służący do sterowania. Zbudowany jest za pomocą języka PHP i potrzebuje bazy MySQL do przechowywania danych. Jest to jednak sam system zarządzania – bez motywu. Każdy CMS potrzebuje motywu, aby stworzyć architekturę stron, dzięki czemu mamy możliwość zarządzania nią pod względem graficznym. Motyw składa się z zestawu plików, takich jak: PHP, arkusze stylów, obrazki, grafiki, które tworzą całą część wizualną strony i pozwalają wyświetlić ją w przeglądarce. Aby zachować prawidłowość jej działania i uniknąć błędów na stronie, należy zaprojektować motyw i w wybrany sposób zaimplementować go w już gotowy na CMS, z dbałością o SEO od początku budowania architektury i tworzenia UX i UI strony.

Autoinstalacja

Pamiętajmy, że wdrożenie CMS-a przez autoinstalator nie służy stronie w ogóle. Instalujemy masę przestarzałych wtyczek, kompletnie niedobranych do potrzeb strony. Zabiera nam to możliwość zarządzania ścieżką instalacji, ma powtarzalne klucze i sole, takie same prefiksy tabel i bardzo przewidywalną nazwę samej bazy danych. Wiele elementów się powtarza, a powinny być unikatowe, a dodatkowo narzucane są ustawienia. Co gorsza – pojawia się też brak możliwości zmian, co z kolei zabiera nam opcję porządnego zabezpieczenia strony przed niechcianymi wizytami.

Wdrożenie szablonu

Bardzo podobny problem występuje podczas instalacji wybranego szablonu definiowanego lub predefiniowanego. Ważne, aby mieć świadomość, że podmienianie zdjęć oraz treści w szablonie, bezpośrednio na CMS-ie nie służy prawidłowości strony www. Będzie to miało swoje konsekwencje, które algorytmy doskonale widzą, a – co gorsza – widzą je od samego początku.

Transport layer security

Transport layer security, czyli SSL, to protokół zabezpieczający stronę, który zapewnia poufność transferu danych. Kiedy nie zadbamy o taki certyfikat na naszej stronie, jesteśmy traktowani jako strona niebezpieczna, drastycznie tracimy zaufanie użytkowników oraz pozycję w Google, którą będziemy musieli odbudować ponownie po instalacji protokołu.

SEO to nie jest pozycjonowanie

Search engine optimization to zbiór elementów decydujących o poprawności działania całej architektury strony internetowej, które buduje się od samego początku jej tworzenia. To badanie nie tylko słów kluczowych, ale rozbudowy treści pod kątem zaufania dla wyszukiwarek, stworzenie odpowiedniej jej struktury w stosunku do kodu oraz minifikacja jej kodu źródłowego, którego zadaniem jest dostosowanie się do algorytmów wyszukiwarek. To szybkość odpowiedzi serwera, zadbanie o jakość, wielkość i podpisanie odpowiednio grafik, multimediów, wyeliminowanie błędów technicznych, prawidłowa konfiguracja wtyczek, właściwe sformowanie drogi okruszków oraz prawidłowo podpisanych permalinków. To także nagłówki od H1 do H6, które wniosą wartości, zwłaszcza po ciągłych zmianach w algorytmach wyszukiwarek.

Pozycjonowanie składa się zatem z SEO (prawidłowości techniczne) oraz SEM (Search engine marketing), czyli ogółu działań marketingowo-PR-owych. Całość nie będzie jednak działała bez przygotowania strony pod ruch organiczny, ponieważ wszystko, co zrobisz, nie wyniesie strony w górę. Kiedy do odpowiedniej technicznie struktury strony dodasz działania marketingowo-PR-owe, wtedy możesz przejść do PPC, czyli płatnych reklam, i wówczas możesz mieć pewność, że nie przepalisz pieniędzy, ponieważ posiadasz prawidłowe miejsce docelowe do generowania i zautomatyzowania leadów sprzedażowych. Bez tych podstaw i kolejności, ani pozycjoner nic nie wymyśli, ani automatyzacja marketingowa nie zadziała prawidłowo i skutecznie.

Słowa

Wszyscy wkoło trąbią: rób content, dużo pisz i nie plagiatuj. To prawda, natomiast wiedz, że nafaszerowanie słowami kluczowymi strony to błąd nad błędami. Algorytmy w wyszukiwarkach czerpią z całej treści sens i spójność, więc sam przekaz całej historii jest kluczowy. Pamiętaj również, że tekstów na stronę nie należy kopiować. Każdy tekst, który już gdzieś został napisany, nawet przez Ciebie, ma już swoje zestawy stylów, które właśnie przenosisz do swojej strony www, co powoduje jej obciążenie oraz mnogość błędów.

Wtyczki

Duża liczba wtyczek szkodzi stronom. Instalowanie, często bez ich konfigurowania, pobieranie wtyczek niepotrzebnych z autoinstalatora, dodawanie wtyczek zaczerpniętych z artykułu, które często nie są dostosowane odpowiednio do naszego serwera, produktu czy strony, powielanie ich do jednego polecenia, czyli zlecanie kilku wtyczkom tego samego zadania i zmuszanie ich do walki między sobą „pod spodem”, to najczęstsze błędy, które można popełnić. Przykład: darmowa wtyczka Yoast, która robi większe zamieszanie na stronie niż pożytek, tylko dlatego że jest świetnie rozreklamowana. Większość osób myśli, że instalacją i niekoniecznie konfiguracją załatwiają sprawę SEO. Niestety, to tak nie działa. Kolejny przykład to próba przyspieszenia strony za pomocą wtyczki LiteSpeed Cache bez kompletnej wiedzy, że ta wtyczka działa prawidłowo z serwerem LiteSpeed Web i jest oprogramowaniem zastrzeżonym, a jej przekształcanie nie ma najmniejszego sensu. Inny przykład to wtyczki WP DB Backup oraz WP DB Manager, które wręcz obsesyjnie i niepotrzebnie zapełniają dysk. Kolejny niepotrzebny dodatek to wtyczka Really Simple SSL, która spowalnia stronę i za każdym razem wymusza podmienienie protokołu z http na https.

Zamieszan

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy