Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

4 października 2022

NR 41 (Wrzesień 2022)

Siedem narzędzi marketingowych, które wspierają pracę handlowca

0 135

Praca handlowca bazuje przede wszystkim na odpowiedniej renomie i opiniach klientów, a także kontrahentów biznesowych. By zwiększyć sprzedaż, a także poszerzać grono odbiorców, konieczne jest zastosowanie nowoczesnych narzędzi marketingowych i wizerunkowych. Na dość zatłoczonym rynku trzeba się wyróżniać. Ogromny rozwój w zakresie nowych technologii na rynku e-commerce, a także zmieniające się oczekiwania klientów – to wszystko sprawia, że następuje ewolucja zawodu handlowca. Oto, z jakich narzędzi marketingowych powinien korzystać, by stale poszerzać grono klientów.

Ze względu na zmiany na rynku detalistów, rozwój e-commerce, a także pojawienie się nowoczesnych narzędzi wspierających sprzedaż, modyfikacji uległa rola przedstawiciela handlowego. Ten nie jest rozliczany jedynie za wyniki sprzedażowe. Kluczowe jest budowanie relacji biznesowych, a także merchandising. Jak zadbać o budowanie marki własnej? Jak pozyskać nowych kontrahentów? Współczesny marketing daje wiele możliwości.

POLECAMY

Narzędzie 1. Strona www, czyli zadbaj o widoczność w sieci

Odpowiednio skonstruowana strona internetowa pomaga w zarządzaniu procesem sprzedażowym. Wybrane witryny mają zintegrowane moduły i systemy. W pracy handlowca pomaga także jasny proces sprzedażowy. Jak powinna wyglądać witryna, by wspierała cele biznesowe? Współczesne strony internetowe tworzone są w myśl idei SMART i powinny bazować na współczynnikach efektywności, czyli KPI. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, ilu klientów będzie odwiedzać stronę, czego mogą szukać, a także jakimi hasłami chcesz ich przyciągnąć.

Zbudowanie odpowiedniej strony internetowej wymaga wsparcia specjalistów. Ci wiedzą, jaki powinien być design, jak wygenerować odpowiednie leady i treści. Działaj w myśl zasady SMART. To angielski akronim od słów Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Timely. Cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne, terminowe. Jakie elementy musi zawierać dobra strona? Logo, nawigację, kontakt, proste menu, odnośniki do mediów społecznościowych – pamiętaj, że wszystko zależy od potrzeb danej firmy.

Narzędzie 2. Profil firmy na LinkedIn, czyli dlaczego warto pozycjonować się biznesowo

Firma, która zatrudnia handlowców, powinna zadbać o pozycjonowanie w social mediach. Wśród popularnych kanałów dostępne są m.in. Instagram, Facebook, TikTok czy LinkedIn. Ten ostatni uznawany jest za popularne narzędzie marketingowe do pozycjonowania biznesowego, a także pozyskiwania kontrahentów. Niezbędna jest znajomość mechanizmów działania LinkedIn, aby wykorzystywać jego cały potencjał. Istotne jest zaangażowanie pracowników, a także zachęcenie kontrahentów czy klientów do wspólnego budowania LinkedIn.

Company page ma wiele zalet – może mieć kilku administratorów, a treści powinny być zdywersyfikowane. Listę kontaktów można rozwinąć aż do 30 tys. osób. Wyspecjalizowane firmy wiedzą, w jaki sposób zwiększyć aktywność na stronie, zaangażowanie pracowników, a także wypromować przedsiębiorstwo wśród użytkowników LinkedIn i nie tylko. Na profilu firmowym nie można publikować artykułów, ale taką opcję daje profil prywatny.

Narzędzie 3. Własny profil – budowanie marki osobistej na LinkedIn

Utworzenie profilu firmowego na LinkedIn to jedna z opcji. Najlepszymi ambasadorami marki są jej pracownicy. Przedstawiciele handlowi powinni mieć profile własne, aby budować swój potencjał biznesowy. To także wizytówka danej osoby. W jaki sposób zbudować własny profil?

  • Odpowiednie zdjęcie. Warto o nie zadbać. Powinno wyrażać charakter pracy, a także być biznesowe. To pierwszy aspekt, na który zwrócą uwagę potencjalni kontrahenci.
  • Zdjęcie w tle. Tylko kompletne profile na LinkedIn są najlepiej pozycjonowane. Istotne jest uzupełnienie ich zdjęciami w tle. Te powinny być stonowane i mieć charakter biznesowy.
  • Doświadczenie zawodowe. Szczegółowe przedstawienie doświadczenia zawodowego pomoże w budowaniu zaufania do odbiorców marki i do samego przedstawiciela handlowego.
  • Rodzaj publikacji. Te powinny mieć charakter biznesowy i branżowy. Nie należy publikować prywatnych zdjęć. Warto też powstrzymać się przed komentarzami o charakterze politycznym.
  • Częstotliwość publikacji. Aby zdobyć grono stałych odbiorców, niezbędna jest regularność w publikowaniu treści. Nie ma jednej recepty co do częstotliwości ich zamieszczania – ważne, by robić to konsekwentnie.
  • Budowanie sieci kontaktów. Jest to ostatni element. A jak to robić? Należy dzielić się publikacjami, wiedzą ekspercką i aktywnie komentować posty innych użytkowników z branży.

Narzędzie 4. Witryny prezentujące opinie na temat firmy w sieci

Przeciętny konsument czyta aż 10 recenzji, zanim zaufa firmie i poświęca temu zadaniu prawie 14 minut. Aż 97% osób interesują także odpowiedzi na opinie. Te drugie ogrywają kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki. W procesie sprzedaży warto wykorzystać marketing referencyjny. Kontrahenci B2B i klienci bazują na innych recenzjach znalezionych w internecie czy zasłyszanych od osób trzecich. Jeśli firma ma wątpliwą reputację na rynku, może mieć problem z pozyskaniem grona zaufanych klientów. W ramach marketingu referencyjnego agencja PR wykonuje audyt obsługi posprzedażowej i metod zdobywania referencji.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie case studies i ksiąg referencyjnych. W procesie zdobywania dobrych opinii o firmach i jej pracownikach niezbędni są… pracownicy. Mądrze działająca agencja PR ułoży w taki sposób strategię, iż będą w niej zawarte punkty dotyczące aktywizacji pracowników i zaangażowania ich w proces budowania referencji. Firma powinna zadbać także o rozwój kompetencji pionu handlowego z zakresu marketingu referencyjnego. Weryfikacja, a następnie budowanie pozytywnych opinii na temat firmy daje efekty. Warto zainwestować swój czas, a także zatrudnić profesjonalistów, którzy pomogą zbudować pozycję lidera rynku.

Narzędzie 5. Kampania PR, czyli wzmocnij swój wizerunek

W ciągu zaledwie minuty w internecie użytkownicy wpisują 3,8 mln zapytań w wyszukiwarce Google – wynika z danych Lori Lewis i Officially Chadd w Visual Capitalist. Te 60 sekund to szansa na zdobycie uwagi potencjalnego odbiorcy/klienta. Przebicie się przez szum informacyjny to ogromne wyzwanie, któremu sprosta doświadczona agencja PR. Kampanie PR tworzone są na podstawie badań jakościowych i ilościowych, a także obserwacji rynku. Budują bądź umacniają wizerunek jednostki w świadomości odbiorców.

Narzędzie 6. Referencje

Już wiele lat temu w naukach ekonomicznych pojawił się model konsumenta racjonalnego tzw. homo oeconomicus. Typowy przedstawiciel charakteryzuje się dążeniem do maksymalizacji osiąganych zysków, a wyborów dokonuje z uwzględnieniem wartości ekonomicznej rezultatów.

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy