Przyszłość należy do Turkusu: Marketing 5.0 jako narzędzie budowania silnej marki

Marketing

Kiedy mówimy o przyszłości zarządzania i marketingu, rzadko padają terminy „turkusowe zarządzanie” oraz „Marketing 5.0”. A szkoda, gdyż jedno i drugie bardzo się łączy. Przekonamy Was do tego w poniższym artykule. Współczesny biznes coraz mocniej skupia się na kwestii dobrobytu wspólnego, co wpływa na postrzeganie zarówno organizacji, jak i jej relacji z klientami. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak te dwa obszary wzajemnie się uzupełniają i jak mogą wpłynąć na budowanie silnej marki.

Zarządzanie turkusowe:
Co to jest? Czy to fanaberia?

Termin „turkusowe zarządzanie” pochodzi od modelu wprowadzonego przez psychologa Clare Gravesa, a następnie rozwiniętego przez Frederica Laloux w książce Pracować inaczej. Organizacje turkusowe stawiają na samoorganizację, dążą do rozwoju holistycznego i skupiają się na dobrobycie wspólnym.
Zarządzanie turkusowe przekłada się na wizerunek firmy, tworząc markę, która jest postrzegana jako humanistyczna, etyczna i skoncentrowana na zrównoważonym rozwoju. Jest to kluczowe w kontekście trendów konsumenckich, gdzie coraz większe znaczenie ma odpowiedzialność społeczna.
Jest to jednak trudne w dzisiejszej rzeczywistości, gdy przełożymy to na praktykę i powiemy, że od dziś w firmie:

POLECAMY

  • nie mamy w sprzedaży prowizji za sprzedaż i likwidujemy wszelkie targety;
  • znamy pensję wszystkich pracowników łącznie z zarządem;
  • zespoły zatrudniają i zwalniają;
  • mamy system, w którym sami wypracowujemy coroczne podwyżki;
  • cele są wyznaczane od dołu poprzez OKR, a nie od góry poprzez KPI;
  • dajemy klientom pełną swobodę, mogą wypowiedzieć umowę, nie ma gwiazdek, dajemy gwarancję satysfakcji albo zwracamy wszelkie opłaty, jakie pobraliśmy (np. wyobraźmy sobie, że sprzedając auto, klient może je zwrócić po miesiącu i zwracamy mu 100% tego, co zapłacił).
     

W książce Turkusowe rewolucje opisujemy, że nie jest to łatwa droga, a nasza edukacja oparta na pruskim modelu nauczania zupełnie tego nie ułatwia. Niemniej jednak warto podejmować takie próby, gdyż mogą zbudować trwałą przewagę strategiczną firmy.
Trudności, z jakimi możesz się mierzyć, gdy obierzesz tę drogę, to:

  1. Zbyt duże zaufanie do autonomii pracowników – turkusowe podejście daje pracownikom duże pole do samodzielnego podejmowania decyzji, co ma na celu zwiększenie ich zaangażowania i poczucia odpowiedzialności za pracę. Jednak nie każdy pracownik jest gotowy do takiej autonomii. Wiele osób może potrzebować większej struktury i wyraźnych wskazówek, zwłaszcza w przypadku zadań, które są dla nich nowe lub skomplikowane. Przeniesienie decyzji na poziom indywidualny może również prowadzić do niestabilności...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy