Przebudowa marki na bazie buyer persony – jak zrobić to dobrze?

Marketing

Rebranding to jedno z najtrudniejszych i najbardziej wymagających przedsięwzięć w strategii marketingowej firmy. Może wynikać z konieczności dostosowania się do nowej grupy docelowej, zmiany strategii biznesowej czy potrzeby odświeżenia wizerunku. Niezależnie od przyczyny, aby proces ten przyniósł oczekiwane rezultaty, musi być oparty na solidnych fundamentach – a jednym z nich jest buyer persona.

Czym jest buyer persona i dlaczego jest kluczowa w rebrandingu?

Buyer persona to szczegółowy profil idealnego klienta, oparty na rzeczywistych danych pozyskanych z jakościowych badań – rozmów z respondentami. Buyer personą nie jest „idealny klient” wymyślony w sali konferencyjnej. Badanie buyer persony zawiera informacje o zachowaniach, motywacjach, wyzwaniach i procesach decyzyjnych grupy docelowej. Oprócz tego definiuje też źródła pozyskiwania informacji oraz rozwiązania, które pozwalają zaadresować konkretny problem. W kontekście rebrandingu dobrze opracowana buyer persona pozwala:

POLECAMY

  • trafniej dostosować komunikację marki;
  • uniknąć błędów związanych z nietrafionym przekazem;
  • precyzyjnie dopasować ofertę do potrzeb rynku;
  • skuteczniej alokować budżet marketingowy.
     

Najważniejsze kroki w badaniu buyer persony

1. Wybór odpowiednich osób do badania
Do bad ania buyer persony należy wybrać cztery grupy respondentów.

  1. Aktualnych klientów, którzy nie trafili do nas z polecenia i nie są największymi entuzjastami marki. Należy unikać skrajnie pozytywnie nastawionych osób, bo zaburzają one wynik badania. Osoby, które trafiły z polecenia, zazwyczaj nie prz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy