Projekty dla sprzedaży – dekalog PMA

Strefa szefa

Metodologii prowadzenia projektów jest kilka. Na przestrzeni lat powstały hybrydy, które czerpią to, co najlepsze lub najbardziej dostosowane do sposobu pracy w danej organizacji. Każda z nich dostosowuje swój project management do swoich potrzeb, rodzaju organizacji, rodzaju projektów oraz samej kultury organizacyjnej. Najczęściej stosowane metodologie to w dalszym ciągu waterfall lub Agile. Nie będę skupiać się na tym, w jaki sposób stosuje się każdą z metod prowadzenia projektów, ale raczej na kluczowych obszarach, które zbliżają projekt do sukcesu, czyli wdrożenia w założonym zakresie, w określonym budżecie, zgodnie z harmonogramem z zachowaniem oczekiwanej jakości.

Każdy projekt jest inny, ale przyjęta metodologia wspiera przejście przez kamienie milowe każdego nich bez względu na jego złożoność, zakres, fazowanie lub obszar, którego dotyczy. Ja w codziennej pracy jako PM stosuję swój dekalog. Przytaczam przykłady dotyczące stricte sprzedaży, ale swobodnie można go przełożyć na inne departamenty i inne projekty.

POLECAMY

1. Zespół

Zespół to klucz do sukcesu każdego projektu. Specjaliści i eksperci w swoich dziedzinach składają wymagania, które później kolejni eksperci przekładają na język techniczny, a ten z kolei następni specjaliści interpretują i tworzą na tej podstawie rozwiązania. Zespół jest tak silny jak najsłabsze jest jego ogniwo. Ważne jest zatem, by w zespole swoje miejsce znaleźli nie tylko ci, którzy wykazują się nie tylko wiedzą i doświadczeniem, ale również osoby zarażające innych swoim zaangażowaniem i wizją.
 


Projekt ma PM – Project Manager, który spina całe zadanie i pilnuje zależności w ramach trójkąta projektowego: zakres, koszty, czas (ramka 1). Odpowiada on za zebranie wymagań, skoordynowanie prac zgodnie z harmonogramem ustalonym na etapie powołania projektu oraz weryfikuje na bieżąco koszty, które generuje to zamierzenie. Do zadań PMa należy również zebranie zespołu projektowego, który będzie realizował poszczególne zadania na różnych etapach trwania projektu. Rolą PMa jest motywowanie zespołu do działania, angażowanie go w przydzielone zadania oraz statusowanie i komunikacja w zespole...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy