(Mobilne) Programy lojalnościowe krok po kroku, czyli jak ważne są takie procesy, jak onboarding czy gamifikacja

Marketing

Jako człowiek pracujący od dłuższego czasu w marketingu śmiem twierdzić, że sytuacje, w których nieco różnimy się poglądami z kolegami z działów business development, zdarzają się dość często. O ile jesteśmy zgodni co do celów i założeń, to metody, którymi chcemy je osiągać, czasem nie są spójne. Jest jednak temat, który nas zdecydowanie łączy – jest to chęć posiadania rzeszy lojalnych klientów, a co za tym idzie – stworzenie idealnego programu lojalnościowego.

Jak mówi stare brytyjskie przysłowie – Make new friends, but keep the old. One is silver, the other gold (tłumacząc dosłownie: „Zdobywajcie nowych przyjaciół, ale pamiętajcie też o starych. Jedni są srebrni, a drudzy złoci”). Doskonale wiedzą o tym marki operujące na rynku B2C, bo wedle raportu „Seeing beyond the loyalty illusion: it’s time you invest more wisely” przygotowanego przez Accenture, obecnie ponad 90% firm wdrożyło różnego rodzaju programy lojalnościowe.
Czym jednak one są tak naprawdę? Nieco starszemu gronu czytelników na myśl przychodzą pewnie różnego rodzaju karty do zbierania punktów. Lojalność to jednak coś więcej niż tylko kartonik lub kawałek plastiku zalegający w Waszych portfelach: to moment dokonania pierwszego zakupu i wszystkie dalsze transakcje realizowane w trakcie „cyklu życia klienta” (customer lifetime). Mówiąc jeszcze prościej: to skierowanie kupujących na drogę ponownych i ponownych, i ponownych zakupów w Waszym sklepie.
Oczywiście, nie możecie zapędzić klientów na wspomnianą ścieżkę siłą; jeżeli jednak poznacie kilka sprawdzonych sztuczek, będziecie w stanie zbudować z nabywcami wartościową relację, na której skorzystacie wszyscy. W końcu jest o co powalczyć – utrzymanie powracającego klienta kosztuje 5 razy mniej niż zdobycie nowego, a – jak twierdzi jeden z najwybitniejszych badaczy zjawiska – Frederick F. Reichheld, wzrost ws...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy