Marketing doświadczeń rozwija się prężnie, zwłaszcza na rynku amerykańskim, gdzie coraz więcej firm przechodzi z marketingu 1.0 do 4.0. Wpływa to na wsparcie działań sprzedażowych na obecnym rynku, który wyróżnia ogromna konkurencja, łatwy kontakt z marką, łatwość wymiany opinii, chęć wywierania wpływu oraz potrzeba indywidualizmu. Marketing 4.0 i 5.0 to według Kotlera „pogłębiony i poszerzony marketing humanocentryczny, który zajmuje się każdym aspektem podróży konsumenta”.
Pojęcie gospodarki doświadczeń (experience economy) zostało wprowadzone do obiegu naukowego pod koniec lat 90. XX w., w momencie, kiedy społeczeństwo zaczęło przechodzić do postmodernizmu, gdzie centralne miejsce zajmuje konsumpcja, a przedmioty zakupu są pewnego rodzaju demonstracją i podążaniem za trendami.
Obecnie obserwujemy także zjawisko rytualizacji konsumpcji, w której przybiera ona formę spektaklu. Na sile zyskują przeżycia i emocje. Współczesny konsument to poszukiwacz wrażeń – także ekstremalnych. Nabywcy płacą za doznania towarzyszące konsumpcji produktów lub usług, a nie za sam fakt ich nabycia i użyteczności. Klientom warto zaoferować coś wyjątkowego, czego nie dostaną od konkurencji. Cenne będzie to, co daje możliwość nawiązania prawdziwej więzi i budowania relacji opartych na zaufaniu. Dlatego też na samym początku warto zadbać o charakterystyczną tożsamość marki.
POLECAMY
Ramka 1
Marketing doświadczeń w pracy z klientem
Charakterystycznym ele...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!