Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

29 lipca 2022

NR 40 (Lipiec 2022)

Marketing afiliacyjny skaluje biznesy

0 31

Zarówno handlowcy, jak i marketerzy nieustannie poszukują nowych sposobów dotarcia do klientów i zwiększenia sprzedaży. Modelem biznesowym, który w tym pomaga, jest marketing afiliacyjny. Zbieranie owoców współpracy w postaci regularnego zysku to jednak nie wszystko, co mogą zaoferować programy partnerskie. Korzyści z afiliacji jest znacznie więcej.

Jak podają analitycy z Influencer Marketing Hub, na całym świecie istnieje blisko 10 tys. usług lub firm powiązanych z podmiotami stowarzyszonymi. Należą do nich agencje, platformy i inne organizacje czy też aplikacje oferujące usługi partnerskie. Te dane świadczą o tym, że wiele firm już dostrzega potencjał rozwoju tej branży.

POLECAMY

Biznes o poziom wyżej

Pod wieloma względami marketing afiliacyjny to nowoczesna wersja tradycyjnej sprzedaży prowizyjnej. Firmy, tj. sprzedawcy partnerscy, płacą procent za każdą sprzedaż (transakcję) wygenerowaną przez marketera stowarzyszonego. Marketerzy afiliowani promują produkty lub usługi, a gdy kupujący zdecydują się na zakup z takiego polecenia, partner otrzymuje prowizję.

Ze współpracy opartej na marketingu afiliacyjnym korzystają nawet najwięksi gracze na światowym rynku. Z programu partnerskiego znany jest m.in. Amazon, Alibaba czy eBay. O przydatności tego rodzaju programów jednoznacznie świadczą dane rynkowe – tylko w tym roku branża marketingu afiliacyjnego na całym świecie ma wzrosnąć do ok. 13 mld dolarów, a w ostatnich czterech latach zainteresowanie tym obszarem wzrosło o więcej niż 300%.

Tym samym wielu właścicieli e-biznesów postanowiło, że konsumenckie „e-przyzwyczajenia”, które do tej pory realizowane były wyłącznie w czterech ścianach przy użyciu prywatnego komputera lub smartfona, wykorzysta również w obrębie swojej działalności biznesowej. Jak zatem w odpowiedni sposób skorzystać z tych dobrych praktyk i sprawić, aby zaprocentowały?
 

Ramka 1 Przykłady modeli rozliczeniowych w sieciach afiliacyjnych
  • Per click (za kliknięcie)
    Głównym celem partnera jest przekierowanie konsumentów ze swojej witryny lub kanału społecznościowego do witryny marki. Jest opłacany za „dowiezienie” ruchu na stronę.
  • Per lead (za lead)
    Skoncentrowanie na tym, aby partner przyniósł marce jak największą liczbę potencjalnych klientów, w postaci np. zapisów do newslettera, pozostawionych danych kontaktowych lub utworzonych kont.
  • Per sale (na sprzedaż)
    W tym modelu marka płaci partnerowi klasyczną prowizję, zwykle wyrażoną w procentach od ceny produktu.

 

Partnerstwo, które procentuje

Jak pokazują wyniki badania „B2B e-commerce NOW” opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, dla 57% firm pozytywnym efektem wejścia w kanał e-commerce B2B jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży. Jednym z wartościowych i popularnych kanałów wsparcia e-handlu, w tym business-to-business, są właśnie programy afiliacyjne. Co jednak ważne, wykorzystując zasięgi i społeczność zgromadzoną wokół konkretnej marki, można nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także sukcesywnie budować zaangażowanie oraz lojalność klientów. Marketing afiliacyjny to nie tylko korzyści biznesowe, choć oczywiście i te odgrywają istotną rolę, ale także szeroko rozumiane partnerstwo.

Przykładem rozwiązania, które ułatwia i napędza relację biznesową, jest Program Partnerski w Tpay. Polega on na tym, że Tpay oferuje atrakcyjne warunki obsługi transakcji innym podmiotom biznesowym, które wśród swoich klientów mają sklepy internetowe. Firma zaprasza zatem do współpracy firmy świadczące swoje usługi dla branży e-commerce, np. agencje softwarehouse’owe, które stawiają sklepy internetowe, albo dostawcy modułów sklepowych. Obie strony rozliczają się w systemie prowizyjnym. Od początku trwania Programu Partnerskiego Tpay pozyskał blisko 12 tys. merchantów, a obroty e-commerców, które skorzystały z oferty partnerów, wzrosły w styczniu tego roku – w porównaniu z poprzednim – o 74%.
 ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy