Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton

26 marca 2019

NR 20 (Marzec 2019)

Marka osobista - chwilowa moda, buzzword czy faktyczna wartość?

0 126

Czy pamiętasz, kiedy zacząłeś budować swoją markę osobistą? Nie? To Ci przypomnę. Było to wtedy, gdy pierwszy raz pisałeś swoje CV. W tym dokumencie starałeś się przedstawić siebie w taki sposób, aby potencjalny pracodawca zaprosił Cię na rozmowę. Czym tak dokładnie jest marka osobista? To nic innego, jak reputacja. A czymże ona jest? Reputacja to wszystko to, co o Tobie mówią, gdy wyjdziesz z pokoju.

Po co jest Ci potrzebna reputacja? W każdym momencie życia zawodowego będzie miała ona wpływ na to, czy uda Ci się zrealizować postawione przed sobą cele. Nawet, jeżeli jesteś introwertycznym analitykiem i Twoim najlepszym kolegą z pracy jest Excel. Nasza reputacja jako pracownika wpływa np. na pensję czy premie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej może ona natomiast sprawić, że to Tobie, a nie innym kandydatom, zaproponują stanowisko, o które się ubiegasz. Podczas spotkań biznesowych, sprzedażowych, negocjacyjnych Twoja reputacja to kluczowy element, który bezpośrednio wpłynie na decyzje biznesowe Twojego rozmówcy. Jeżeli będzie wierzył, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie – „kupi” Ciebie. Jeżeli jesteś sprzedawcą – doskonale wiesz, o czym piszę.

Reputację można budować na charyzmie

Niedawno, przypadkiem, trafiłem na prelekcję jednego z polskich hustlerów (sami siebie tak nazywają…). Przez ponad czterdzieści minut swojego wystąpienia próbował przekonać mnie (tak, do 100-osobowej publiczności zwracał się w liczbie pojedynczej) do tego, że dzięki pewności siebie jestem w stanie zdobyć wszystko. Zapomniał jednak powiedzieć, jak tej pewności siebie nabrać. Jak przezwyciężyć fobie, lęki, traumy z przeszłości i wszystkie inne elementy, które wpływają na obniżoną samoocenę. Jakież było moje zdziwienie, gdy otrzymał owacje na stojąco. Być może przez lata obcowania z takimi osobami wykształciłem sobie radar na ściemę, bo mnie nie przekonał. Większość słuchaczy było jednak na tak, co potwierdzał, powtarzając kilkukrotnie, że żałuje, że nie może sprzedać „mi” swojej książki. Prędzej czy później ludzie zauważą ściemę. To dlatego coaching ma dziś tak złą opinię – bo wzięli się za niego charyzmatyczni ludzie bez wiedzy. Ja tej drogi nie polecam, chociaż jest szybsza i łatwiejsza. Nie trzeba się na niczym znać. Wystarczy uwierzyć w siebie (he he).

Drugim sposobem jest… robienie dobrej robo

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy