Konkurencja i współpraca kluczem do rozwoju i innowacyjności. Na przykładzie branży beauty

Pozyskiwanie klienta

W psychologii ewolucyjnej mówi się m.in. o tym, że współpraca towarzyszy człowiekowi od początku jego istnienia i przyczynia się do ciągłej jego ewolucji. Taka kooperacja oparta jest na altruizmie wzajemności. Różni się on tym od zwykłego altruizmu (poświęcenie jednostki dla interesów innych), że tutaj obie strony mają korzyści. Z tej perspektywy współpraca prowadzi do osiągnięcia wspólnych celów, konkurencja natomiast stymuluje do rozwoju i poprawy jakości usług.

W artykule naukowym z 2021 r. Współpraca i konkurencja w ekosystemie innowacji z perspektywy psychologii ewolucyjnej z „Frontiers in Psychology” podkreśla się, że te dwa aspekty to klucz we współtworzeniu wartości i przełomowych innowacji. Przepływ wiedzy i energii między podmiotami w takim środowisku przyśpiesza rozwój technologiczny i generowanie przełomowych rozwiązań. Współpraca jest określana jako główny mechanizm tworzenia wartości w ekosystemie innowacji. Różne podmioty mają różne możliwości i współpraca pozwala na połączenie tego, co najlepsze u każdego uczestnika systemu. Jednocześnie konkurencja to czynnik, który również napędza innowacje.
Ekosystem innowacji skupia zatem uwagę na pluralistycznej symbiozie i współtworzeniu wartości pomiędzy elementami innowacji. W kontekście branży beauty pluralistyczna...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy