Kompetencje przyszłości

Strefa szefa

Świat pędzi do przodu, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. W dobie zarówno automatyzacji, sztucznej inteligencji, nadchodzącego metawersum, jak i ciągłej niepewności, która stale towarzyszy nam w związku z przebytą pandemią koronawirusa oraz toczącą się wojną w Ukrainie, zmieniają się także kompetencje, jakich poszukują pracodawcy. Co chwila słyszymy też o kompetencjach przyszłości – co zatem kryje za sobą to hasło?

Chcesz lepiej poznać ten temat? Sprawdź nasz artykuł: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich

POLECAMY

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest kompetencja, żeby móc dalej o niej pisać.

Kompetencja to kombinacja:

  • wiedzy merytorycznej (zarówno technicznej, jak i dotyczącej umiejętności miękkich),
  • umiejętności poznawczych przeciętnych społecznych, cech osobowości,
  • postaw danej osoby.
     

A mówiąc prościej – kompetencja to zarówno wiedza merytoryczna lub techniczna, jak i cechy osobowości oraz postawa.

Najprostszym podziałem kompetencji (występującym zarówno w literaturze, jak i w działach HR) jest podział na kompetencje twarde i miękkie.

Kompetencje twarde to wiedza merytoryczna i techniczna, którą nabywamy w toku nauki. Ich posiadanie można potwierdzić za pomocą dyplomu, certyfikatu czy też uprawnień i łatwo je zmierzyć czy też sprawdzić. Przykładem kompetencji twardej może być znajomość obsługi programu SAP, prawo jazdy, znajomość języka obcego.

Kompetencje miękkie zaś to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i mające bardziej subiektywną naturę, dlatego trudniej je zmierzyć. Przykładami kompetencji miękkich mogą być szybka adaptacja do zmian czy też kreatywność.

Ilustracja 1
Deficytowość kompetencji w opiniach przedsiębiorstw

Źródło: opracowanie własne

Jakie zatem kompetencje są kompetencjami przyszłości?

Na podstawie raportu z 2019 r. „Kompetencje przyszłości – jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” kluczowe kompetencje przyszłości możemy podzielić na 3 grupy:

  1. POZNAWCZE – potocznie nazywamy kompetencjami myślenia. Jest to pojęcie bardzo szerokie, obejmuje: rozwiązywanie złożonych problemów, kreatywność, krytyczne myślenie, elastyczność poznawczą.
  2. SPOŁECZNE – niezbędne w śr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy