Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa szefa

1 grudnia 2020

NR 30 (Listopad 2020)

Jak radzić sobie podczas drugiej fali koronawirusa?

70

Od lutego 2020 r. polska gospodarka rozpędzona w ostatnich czasach zaczęła gwałtownie spowalniać. Pandemia dotyka wszystkich krajów świata z takim samym skutkiem i choć wielu dyskutuje o słuszności wszystkich procesów ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa, jedno jest pewne – ludzie są wystraszeni. Wpływa to na wszystkie typy działalności gospodarczej.

Choć mamy branże, w których odnotowano wzrosty, takie jak medyczna, transportowa, kurierska itp., to większość firm nie była kompletnie przygotowana do wytrwania na rynku. Co zatem robić? W tym okresie powinniśmy myśleć o tym, jak nigdy wcześniej. Choć nie ma złotego środka na uratowanie wszystkich branż na rynku, jesteśmy w stanie przetrwać kolejny okres zamrożenia. Posłużę się wypracowanymi zasadami przez mój zespół – Centrum Szkoleń i Biznesu.

POLECAMY

Kluczowe zasady

Analiza
Analiza szczegółowa sytuacji jest niezbędna do zachowania płynności finansowej i utrzymania pozycji w swoim sektorze. Weź kartkę i długopis, zacznij notować wszystko, co Ci przychodzi do głowy w związku z tym, co wydarzyło się w trudnym dla Ciebie okresie. Zacznij notatki, przechodząc od ogółu do szczegółu. Taka rozpiska często ukaże wiele ważnych dla Ciebie rozwiązań, niewymagających dodatkowych dużych nakładów. Jeden z moich kontrahentów podczas takiej krótkiej analizy przekonał się do rozwiązania proponowanego mu od kilku lat. Zamknięty sklep  brak klientów   brak zysków.

Dobry plan
Tak jak w przypadku każdej rzeczy, którą chcemy dobrze wykonać, umiejętność planowania przesądza często o sytuacji, w jakiej się znajdziemy. Nie chodzi tutaj o to, aby usiąść i planować koniec świata, ale o to, żeby wyciągnąć wnioski i przygotować się do tego, z czym mieliśmy największe kłopoty. Po dobrej analizie często nasuną się rozwiązania niemalże gotowe do wprowadzenia. Planowanie ich właśnie w tym okresie jest bardzo ważne, bo należy uwzględnić ewentualne luki. Nie kończ na planie B, alfabet ma wiele liter!

Wielokreatywność
W tym momencie ważne jest docenienie każdego pomysłu. Wiele firm wprowadza spotkania z tak zwaną „burzą mózgów’’. Zaprasza się na nie przedstawicieli każdego szczebla w firmie i omawia przygotowane pomysły. W wielu przedsiębiorstwach to właśnie pracownicy najniższego szczebla mają wiele dobrych pomysłów, których często menedżerowie nie wysłuchują i nie przekazują do osób decyzyjnych. Przygotuj wiadomość e-mail lub broszurę na tablicy ogłoszeń, opisz kłopoty, z którymi spotkała się Wasza branża, i zachęć w odpowiedni sposób pracowników do spotkania. Poinformuj kierowników w swojej firmie o konieczności wydelegowania z każdego działu pracownika odpowiedniego do tego zadania. Inną metodą – poza „burzą mózgów’’ – jest m.in. „urna z pomysłami”, gdzie pracownicy będą mogli wrzucić karty z pomysłami usprawniającymi działanie w dobie pandemii. Rzecz jasna rozwiązanie to sprawdzi się w firmie, gdzie mamy dużo kreatywnych osób. W firmach produkcyjnych często nastawienie pracowników brzmi: „A nie, po co im coś mówić i tak zrobią swoje, nic to nie zmieni” lub „Ja jestem od produkcji, niech inni się tym zajmą”. W takich przypadkach może to być jednak większy kłopot utożsamiania się z firmą i poczucia ważności w całej jej hierarchii. Jednym z najlepszych rozwiązań mocno zachęcających ludzi do współpracy może być np. dodatkowy konkurs na pomysł usprawnień w trakcie pandemii – gdzie często nagrodą jest dodatkowy płatny urlop lub inne bonifikaty.

Odwaga
Paniczny lęk wielu przedsiębiorców przed zmianą jest najbardziej normalnym zachowaniem. W naszej naturze leży bowiem to, że bardzo szybko przyzwyczajamy się do pewnych zachowań, rynku i sytuacji. Przyzwyczajenie daje nam niesamowitą podporę i bezpieczeństwo? Nie, nic bardziej mylnego, bo stabilizacja = stagnacja. Człowiek, który nie idzie do przodu, stoi – tak naprawdę się cofa. Otwórz się na nowe! Nie bój się zmian! Mówi się, że duże przedsiębiorstwa, jak Google, Amazon itp., stawiają głównie na młode, trudne pokolenia do prac zadaniowych, lecz w sferze zarządzania ten element odwagi przynosi im znacznie lepsze rezultaty, zwłaszcza jeśli połączymy odwagę młodych kierowników z zespołem kontroli jakości, gdzie pracują doświadczone osoby.

Ryzykowanie
„Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana” – istnieje mnóstwo tego typu powiedzeń, lecz przypomnij sobie jakąkolwiek konieczność zmiany w swoim życiu i zastanów się, co się z tym wiązało. Analiza zysków i strat mocno nam przeszkadza w podejmowaniu odważnych i ryzykownych decyzji, lecz bez niej nie jesteśmy w stanie ich racjonalnie podjąć. Nie ma lepszej sytuacji niż ta obecna na rynku do inicjowania odważnych działań. Co może być gorszego niż całkowite zamrożenie Twojej firmy? Dołóż zatem wszelkich starań i dostrzeż rozwiązania najbardziej abstrakcyjne. Jeden z moich klientów, posiadający towary o dużych gabarytach, nigdy nie wysyłał produktów na paletach, ponieważ koszt ich wysłania był za duży. Dlatego wraz z inżynierami opracował nową metodę łączenia maszyny trzema mocowaniami, co pozwalało nadać towar w trzech standardowych paczkach i kilkukrotnie zmniejszyć koszt wysyłki. Do dziś swój produkt wysyła drogą kurierską. Nawet po otwarciu sieci sklepów ponad 1/3 jego dochodów przynosi sprzedaż wysyłkowa.

Nowe sposoby zarobku
Wiecznie odkrywaj nowe sposoby zarobku, rozszerzaj kanały sprzedaży, biorąc pod uwagę nie tylko takie sytuacje jak COVID, ale również inne zagrożenia. Jeśli Twoja działalność uzależniona jest od dostawców, zwłaszcza w tym wypadku poszukaj dodatkowych nowych rozwiązań. Tutaj również masz szerokie spektrum – począwszy od możliwości samodzielnej produkcji, po wprowadzanie substytutów. Jeden z moich klientów z branży tekstylnej do tej pory sprowadzał produkty ze Sri Lanki, gdzie same koszty produktu były znacznie niższe niż cena zakupu towaru w Polsce czy też nawet pobliskich państw. Nigdy nie analizował podjęcia samodzielnej produkcji. Wraz z moim zespołem poddaliśmy dokładnej analizie jego możliwości w tym zakresie i zaproponowaliśmy rozwiązanie, które godziło w sobie niską cenę i podnosiło jakość produktu. W sytuacji, kiedy mógł zaproponować kobietom pracę zdalną w domach w czasie pandemii, stał się bardzo pożądanym na rynku pracodawcą. Mimo COVID-u zakup maszyn do szycia w hurtowniach był możliwy, ponieważ większość zakładów stała w tym okresie, i dodatkowo dzięki temu można było wynegocjować ceny poniżej przeciętnej ceny rynkowej. Maszyny te wraz z niezbędnymi materiałami zawoził do domów swoich pracownic, gdzie trwała produkcja. Materiał można było sprowadzać i kupować również w bardzo niskich cenach, ponieważ dużo zakładów szwalniczych wstrzymało swoją pracę. Tym sposobem znaleźliśmy idealne roz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy