Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

29 lipca 2022

NR 40 (Lipiec 2022)

Globalny potencjał platform marketplace – jak go wykorzystać?

0 25
Każdy przynajmniej odrobinę zainteresowany branżą e-commerce z pewnością słyszał coś o platformach marketplace. W internecie wiele mówi się o tkwiącym w nich potencjale. Czy jednak optymistyczne prognozy naprawdę mają sens? Czy wystarczy po prostu zacząć sprzedawać na którymkolwiek portalu tego typu, aby uszczknąć nieco z jego globalnego zasięgu? Warto poświęcić nieco czasu na głębszą analizę sytuacji.

Marketplace – co to w ogóle jest?

Marketplace to inaczej platforma sprzedażowa. Aby lepiej zrozumieć, czym jest, warto sięgnąć do źródłosłowu. Słowo „marketplace” pochodzi z języka angielskiego i można je przetłumaczyć na „rynek” lub „targowisko”. Wbrew pozorom, to bardzo trafna nazwa, ponieważ współczesne platformy sprzedażowe faktycznie pełnią rolę internetowych targowisk. Za ich pośrednictwem poszczególne sklepy po prostu wystawiają swoje produkty, oferując je klientom.

POLECAMY

Innymi słowy, marketplace to miejsce, w którym zewnętrzni sprzedawcy mogą prowadzić swój handel. Platformy tego typu zwykle udostępniają własne zasoby za określoną opłatą w formie abonamentu, ustalonej prowizji od sprzedaży lub ich połączenia. Niemniej należy pamiętać, że marketplace to nie tylko przestrzeń handlowa, ale także operator przeprowadzanych w jego ramach transakcji.

Potencjał platform marketplace

Nie da się ukryć, że platformy marketplace obecnie stanowią niezwykle istotny kanał e-commerce. Ich popularność utrzymuje się na wysokim poziomie – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Wystarczy wspomnieć, że wiele spośród największych marketplace’ów jest także najchętniej odwiedzanymi witrynami w ogóle. A niektóre z nich bez większych problemów utrzymują miesięczną liczbę odwiedzin na poziomie miliarda odsłon.

Światowa sytuacja a wzrost popularności platform marketplace

Czasy się zmieniają i to, co miało skromne początki, często rozrasta się do imponujących rozmiarów. Nie inaczej jest w przypadku e-commerce. Dynamiczny styl życia sprawia, że coraz więcej osób robi zakupy w internecie. W 2021 r. wartość światowej sprzedaży online wyniosła niemal 5 bln dolarów, z czego Polska wygenerowała wpływy w wysokości aż 100 mld zł (to zaledwie 0,4% rynku ogólnego, ale w porównaniu z rokiem 2017 odnotowany został wzrost aż o 75 mld zł!). Co ciekawe, według przewidywań specjalistów, to wcale nie koniec, a branża będzie rosła przynajmniej do 2026 r.

Na przyspieszenie zmian w obrębie nawyków konsumpcyjnych w dużym stopniu wpłynęła niedawna sytuacja epidemiczna. Lockdown i spowodowane przez niego zamknięcie wielu sklepów stacjonarnych w wielu przypadkach wręcz narzuciły konieczność zaopatrywania się w sieci – nie tylko w dobra luksusowe, ale także w przedmioty codziennego użytku. W ten sposób duży odsetek populacji przekonał się do zakupów online oraz wypracował nowe przyzwyczajenia.

Prawdopodobnie nic nie spowoduje już zahamowania wzrostu znaczenia rynku e-commerce. Nawet niestabilna sytuacja geopolityczna w dłuższej perspektywie nie zakłóca prognozowanego rozwoju. Jak dowodzi przykład wojny na Ukrainie, spadki dotyczą tylko niektórych branż, a nie ogółu sektora oraz okazują się krótkotrwałe. Tym samym można uznać, że e-commerce to jeden z najbardziej stabilnych rynków, a to oznacza, że warto w niego inwestować.

Marketplace z perspektywy kupującego

Większość osób robiących zakupy w internecie korzysta z marketplace’ów. Za taki stan rzeczy odpowiada ich ogromna popularność. Przykładowo, Allegro od lat zajmuje pozycję lidera polskiego rynku e-commerce. Według Gemius (2021) aż 84% badanych podaje spontanicznie nazwę tego marketplace’u na prośbę o wymienienie dowolnej platformy sprzedażowej. Można więc założyć, że planując zakupy online, wiele z tych osób odwiedzi właśnie Allegro. Takie przeświadczenie potwierdza liczba zarejestrowanych użytkowników serwisu – obecnie korzysta z niego ponad 20 mln Polaków, co stanowi ponad 50% populacji kraju.

Platformy typu marketplace mają zdecydowaną przewagę w stosunku do zwyczajnych sklepów internetowych także w przypadku pojawienia się konkretnej potrzeby zakupowej u konsumenta. Popularność przekłada się na zajmowanie przez nie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Tym samym, wpisując nazwę poszukiwanego produktu w wyszukiwarce, potencjalny klient ma zdecydowanie większą szansę na trafienie na platformę sprzedażową niż niewielki sklep ze specjalistycznymi produktami, który znajduje się nisko w rankingu.

Marketplace z perspektywy sprzedawcy

Także dla sprzedawców platformy typu marketplace stanowią niezwykle komfortowe rozwiązanie. Aby z nich korzystać, wystarczy założyć konto firmowe oraz uiścić opłatę w formie abonamentu i/lub prowizji. Tym samym, marketplace pozwala na niesamowicie szybkie uruchomienie sprzedaży – bez konieczności inwestowania we własną infrastrukturę. Do tego platformy sprzedażowe charakteryzują się łatwą obsługą. Zwykle mają intuicyjne interfejsy oraz dedykowane narzędzia, które mogą zautomatyzować część prac wykonywanych w ramach codziennych obowiązków związanych z obsługą sklepu.

To jednak nie wszystko. Do największych zalet marketplace’ów z pewnością należy ich zasięg. Skupiając w jednym miejscu miliony użytkowników, pozwalają na dotarcie do wielu potencjalnych klientów. Tym samym za ich pośrednictwem nabywców znajdują nawet niezbyt popularne oraz bardzo drogie produkty. Oczywiście, po prostu posiadając konto na platformie sprzedażowej, trudno zbudować satysfakcjonującą sprzedaż, niemniej za pomocą wbudowanych systemów reklamowych będzie to o wiele łatwiejsze niż w przypadku samodzielnego promowania posiadanego e-sklepu.

Platformy marketplace z naj

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy