Gdzie kończy się marketing, a zaczyna sprzedaż?

Marketing

Gdzie kończy się marketing, a zaczyna sprzedaż? Pytanie dość przewrotne i zadane celowo, żeby skłonić do refleksji. Czy aby na pewno powinniśmy stawiać granicę między tymi dziedzinami? Jeśli tak, to w którym miejscu i dlaczego? Oba działy mają wspólny cel – sprzedawać. Zamiast sztucznie rozdzielać obowiązki, zastanówmy się, jak stworzyć zgrany zespół, który wspólnie będzie realizować jedną strategię sprzedaży.

Początek roku, nowego kwartału lub innego pełnego okresu to zawsze czas wielkiego planowania budżetów, działań i celów do osiągnięcia. Zastanówmy się, kto powinien być odpowiedzialny za plany sprzedażowe. Naturalna odpowiedź, która przychodzi na myśl, to dział handlowy. Pozwolę sobie jednak w tym miejscu zgłosić pierwsze weto.
Na pewno każdy z nas słyszał o wielkiej wojnie na linii działów marketing – sprzedaż. Powód jest prosty: dział marketingu oskarża dział sprzedaży o to, że pomija wszystkie świetne tematy, które uda mu się wygenerować, a dział sprzedaży ma pretensje o „niską jakość” potencjalnych klientów. Widzę kilka przyczyn takiej sytuacji:

POLECAMY

  1. dział marketingu nie wie, jaka liczba leadów jest potrzebna, żeby uzupełnić dział sprzedaży,
  2. dział sprzedaży nie uczestniczy w określaniu buyer persony,
  3. planowanie celów firmowych dla działów marketingu i sprzedaży odbywa się osobno za zamkniętymi drzwiami.

Podział obowiązków

Jak zatem przygotować spójny i zadowalający wszystkich plan? Należy wspólnie ustalić, jakie leady są wartościowe oraz jak sprawić, że klient dostanie wszystko to, czego oczekuje. Dział marketingu ma być odpowiedzialny za „robienie hałasu” i przyciąganie do naszej firmy odbiorców, którzy przemienią się w klientów. Dział sprzedaży ma natomiast poświęcać swój czas na dopracowanie szczegółów i dost...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy