Początek roku, nowego kwartału lub innego pełnego okresu to zawsze czas wielkiego planowania budżetów, działań i celów do osiągnięcia. Zastanówmy się, kto powinien być odpowiedzialny za plany sprzedażowe. Naturalna odpowiedź, która przychodzi na myśl, to dział handlowy. Pozwolę sobie jednak w tym miejscu zgłosić pierwsze weto.
Na pewno każdy z nas słyszał o wielkiej wojnie na linii działów marketing – sprzedaż. Powód jest prosty: dział marketingu oskarża dział sprzedaży o to, że pomija wszystkie świetne tematy, które uda mu się wygenerować, a dział sprzedaży ma pretensje o „niską jakość” potencjalnych klientów. Widzę kilka przyczyn takiej sytuacji:
POLECAMY
- dział marketingu nie wie, jaka liczba leadów jest potrzebna, żeby uzupełnić dział sprzedaży,
- dział sprzedaży nie uczestniczy w określaniu buyer persony,
- planowanie celów firmowych dla działów marketingu i sprzedaży odbywa się osobno za zamkniętymi drzwiami.
Podział obowiązków
Jak zatem przygotować spójny i zadowalający wszystkich plan? Należy wspólnie ustalić, jakie leady są wartościowe oraz jak sprawić, że klient dostanie wszystko to, czego oczekuje. Dział marketingu ma być odpowiedzialny za „robienie hałasu” i przyciąganie do naszej firmy odbiorców, którzy przemienią się w klientów. Dział sprzedaży ma natomiast poświęcać swój czas na dopracowanie szczegółów i dost...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!