Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

29 lipca 2022

NR 40 (Lipiec 2022)

Ekologiczny e-commerce: zielony design, zrównoważona logistyka i ekoopakowania

0 227

Na co dzień (w większości) staramy się żyć odpowiedzialnie i troszczyć się o środowisko: segregujemy odpady, oszczędzamy wodę i energię elektryczną i coraz chętniej wybieramy zielony transport. Wciąż brakuje jednak zmian systemowych – szczególnie tych dotyczących prowadzenia biznesu. Dobrą wiadomością jest jednak to, że podobnie jak gospodarstwa domowe, tak i e-commerce tworzą na koniec dnia ludzie, którzy rozumieją powagę sytuacji związaną z zanieczyszczeniem naszej planety. Jak jednak mogą tego realnie dokonać – tak by wprowadzone działania naprawdę odniosły wymierny efekt, a nie były jedynie tzw. greenwashingiem?

Zachodzące w środowisku naturalnym zmiany to zimny prysznic dla całego świata – w tym również dla globalnego handlu i jego interesariuszy. Badania przeprowadzone przez liczne instytuty naukowe nie pozostawiają wątpliwości: znajdujemy się na krawędzi katastrofy klimatycznej, którą możemy spowolnić jedynie poprzez radykalne działania.

POLECAMY

Troska o środowisko to niewątpliwie najważniejszy argument w walce o lepszy, bardziej ekologiczny biznes. Swoją cegiełkę do motywowania firm e-commerce do podejmowania bardziej zrównoważonych działań dokładają również... sami e-klienci. Jak wynika z raportu „Green Generation” przygotowanego przez Mobile Institute we współpracy z Allegro, aż 75% (!) kupujących online deklaruje, że w trakcie procesu zakupowego zwracają szczególną uwagę na pojawianie się różnego rodzaju praktyk o charakterze nieekologicznym. Najczęściej konsumenci zwracają uwagę na niepotrzebne użycie plastikowych opakowań i wypełniaczy oraz brak możliwości wyboru zielonej formy dostawy.

Co ciekawe, za samymi deklaracjami po stronie konsumentów podąża również świadomość konieczności poniesienia dodatkowych kosztów związanych z wyborem ekorozwiązań; badania wykonane przez Trivium Packaging („2021 Global Buying Green Report”) pokazują, że aż 83% konsumentów jest gotowych zapłacić więcej za „zielone” opakowania. Z kolei aż 67% respondentów stawia na zakup produktów pakowanych w materiały pochodzące z recyklingu, co również wydaje się rozsądnym kierunkiem, w którym zmierza rynek.

Analizując postawy konsumentów, warto też przytoczyć raport „Global Sustainability Study 2021”, przygotowany przez Simon-Kucher & Partners. Zebrane w nim dane jasno wskazują, że potrzeba dokonywania ekozakupów jest szczególnie istotna dla tzw. millenialsów oraz dla pokolenia Z. Nie znaczy to jednak, że e-kupujący z innych generacji, zamawiając produkty online nie zwracają uwagi na kwestie związane z ekologią – w tym samym badaniu wykazano również, że 78% konsumentów w skali globalnej bez podziału na wiek uważa, że zrównoważony rozwój środowiska jest ważny i lubi myśleć o sobie jako o nabywcach kupujących produkty ekologiczne.

Czy jednak same opakowania to wszystko, co branża e-handlu ma do zaoferowania w temacie wprowadzania przyjaznych środowisku rozwiązań? Co jeszcze możemy jako sektor zrobić, by zadbać o planetę i jednocześnie sprostać potrzebom klientów?

Sprawdźcie to razem ze mną w dzisiejszym artykule!

Ekoprodukty w zielonej ofercie

Najprostsze rozwiązania okazują się czasem najlepsze – jeśli więc macie w swojej ofercie produkty ekologiczne, chwalcie się nimi przed klientami. Możecie informować o nich w newsletterach, social mediach i rekomendacjach zakupowych; jest to jednak dopiero początek działań – warto pójść o krok dalej i... do filtrów produktowych, takich jak rozmiar, cena czy rodzaj poszukiwanego produktu, dodać filtr umożliwiający szybkie odnalezienie produktów ekologicznych. Wedle raportu „Koszyk Roku 2020” przygotowanego przez Twisto aż 1/5 największych sklepów odzieżowych w Polsce daje kupującym możliwość łatwego wyszukania produktów w ten właśnie sposób. Część z nich dodatkowo w nawigacji sklepu umieszcza dedykowaną zakładkę z ekoproduktami, co jeszcze bardziej usprawnia cały proces wyszukiwania.
 

Ilustracja 1 Zakładka „Nasza odpowiedzialność” z ekoproduktami i ekocontentem na stronie sklepu

Źródło: : H&M.com
 

Branża fashion w kontekście podejmowania zrównoważonych działań znajduje się w szczególnej sytuacji – jak pokazują dane zebrane przez McKinsey & Company, przemysł modowy odpowiada za generowanie ok. 40 mln ton odpadów tekstylnych rocznie. Jest to liczba, która (słusznie) robi ogromne wrażenie; tym bardziej że często łączy się z wykorzystywaniem taniej siły roboczej, z problemami związanymi z etyką (i np. stosowaniem futer i skór) itd.. Nic więc dziwnego, że branża podejmuje wiele działań, mających na celu poprawę sytuacji związanej z jej (wciąż, niestety, niszczącym) wpływem na środowisko.

Co więcej, to również branża fashion ma statystycznie największy współczynnik zwrotów (ok. 40% wszystkich zamówień online), które również generują znaczące koszty środowiskowe. Można próbować im jednak zapobiec przez stosowanie poniższych rad:

  • zadbanie o jak najdokładniejsze zdjęcia i opisy produktów – opiszcie dokładnie skład i wymiary produktu; dodajcie zdjęcia pokazujące go z każdej możliwej strony, tak by klient nie był zaskoczony wyglądem lub rozmiarem zamówienia po otworzeniu paczki;
  • pomoc w wyborze właściwego rozmiaru – obecnie na rynku znajdziecie wiele rozwiązań opierających się na nowoczesnej technologii pomagającej dobrać odpowiedni rozmiar (np. narzędzie FitFinder). Takie rozwiązania naprawdę zarówno zwiększają zadowolenie klienta, jak i zmniejszają liczbę zwrotów – samo Zalando dzięki wdrożeniu takiego narzędzia zmniejszyło liczbę odsyłanych ubrań aż o 4%.

Zielone opakowania, czyli właściwie jakie?

Pierwszym, co zapewne przychodzi Wam do głowy w temacie ekoopakowań, jest ograniczenie lub zupełna rezygnacja z plastiku. Jest to słuszny trop – jednak nie jedyny, którym można pójść.

Obecnie na rynku znajdziecie naprawdę duży wybór materiałów ekologicznych, których możecie użyć do pakowania sprzedawanych produktów. Do najpopularniejszych należą oczywiście kartonowe opakowania i wypełnienia wykonane z papieropochodnych tworzyw. Możecie jednak zdecydować się również na użycie materiałów pochodzących z recyklingu (w tym przypadku również z recyklingu plastiku), opakowań kompostowalnych, biodegradowalnych czy... z tzw. biological sources, czyli materiałów wytworzonych z grzybów, kukurydzy i odpadów spożywczych.
 

Ilustracja 2 Widget określający stosunek opakowania do wysyłanej zawartości

Źródło: InPost
 

Warto jednak zaznaczyć, że na samym wyborze użytego materiału temat ekopakowania się nie kończy. Sprawdźcie, jakie dodatkowe kroki możecie podjąć, by pakując paczki zadbać o środowisko:

  • dobierzcie właściwy rozmiar kartonu do rozmiaru paczki – unikniecie przez to marnowania materiału oraz zmniejszycie przy okazji koszty związane z koniecznością używania wypełnień zabezpieczających produkt przed zniszczeniem. Szacuje się, że przewożenie pustej przestrzeni w zbyt dużych opakowaniach generuje miliony ton dwutlenku węglu rocznie – warto więc temu zapobiec, i przy okazji, zmniejszyć firmowe koszty związane z za dużym zużyciem zbędnych materiałów przy smaym pakowaniu;
  • używajcie ponownie wcześniej wykorzystanych opakowań – możecie zaproponować klientom możliwość wyboru na etapie finalizowania koszyka zakupowego wielorazowych kopert RePack®. W zeszłym roku ciekawym tropem poszedł InPost – i we współpracy z Modivo rozpoczął test wysyłania paczkomatami przesyłek w opakowaniach wielokrotnego użytku;
  • sprawcie, by Wasze opakowania znalazły drugie życie w przyszłości i postawcie na zrównoważone wzornictwo – bycie kartonem z recyklingu nie musi być ostatnim etapem życia opakowania. Pomyślcie, jakie może być jego dodatkowe przeznaczenie – a na pewno zyskacie w oczach klientów.
     

Ilustracja 3 Zrównoważone wzornictwo – przykład kartonowego wieszaka wykonanego z opakowania

Źródło: H&M


Zrównoważona logistyka

W szczególnej sytuacji związanej ze wzrostem popularności e-commerce znalazła się logistyka. Z jednej strony większa ilość przesyłek do obsłużenia to oczywiście wyzwanie, ale i więcej zysków. Z drugiej – wygenerowanie znaczącego wpływu na środowisko. Branża stawia więc na redukcję śladu węg...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy