Cztery role menedżera sprzedaży

Temat numeru

Menedżer sprzedaży brzmi dumnie, ale rola ta nie jest łatwa, bo to tak naprawdę to zestaw ról łączonych przez jedną osobę. Złożoność i wielość kompetencji, które powinien on posiadać wskazuje, dlaczego tak wiele w firmie od niego zależy i dlaczego tak trudno znaleźć świetnego szefa sprzedaży. W tym artykule wskażę cztery kluczowe obszary kompetencyjne, które powinny charakteryzować dobrego menedżera sprzedaży.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich

POLECAMY

Menedżer sprzedaży powinien odgrywać cztery kluczowe role: stratega, motywatora, analityka i trenera. Jako strateg musi zadbać o to, aby ustalić strategię sprzedaży i przełożyć ją na konkretne taktyki sprzedażowe. Jako analityk powinien aktywnie i systemowo przyglądać się praktycznej realizacji działań sprzedażowych w terenie przez handlowców. Jako motywator musi stworzyć takie środowisko pracy, w którym sprzedawcy będą mogli skutecznie realizować cele wynikające ze strategii. Jako zaś trener powinien wspierać rozwój pracowników w realizacji strategii i wynikających z niej taktyk sprzedażowych oraz standardów sprzedaży.
Te cztery role są wbrew pozorom złożone, bo wymagają łączenia twardych i miękkich kompetencji, co nie jest łatwe w praktyce. Biorąc pod uwagę złożoność roli, warto wiedzieć o tym, że część kompetencji można oddelegować do innych działów lub osób, ale zawsze należy o nich pamiętać, budując i rozwijając dział sprzedaży.
 


Menedżer jako strateg

Mened...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy