Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Marketing

9 grudnia 2021

NR 36 (Listopad 2021)

Czego oni chcą? Analiza wyszukiwania brandu

0 362

Brand – z czym naprawdę kojarzy się wyszukującemu? Jak użytkownicy wyszukują Twoją markę – co wpisują do wyszukiwarki i jaka jest ich prawdziwa intencja? Warto rzucić na to okiem nieco dokładniej i poznać prawdę o tym, jak postrzegany jest Twój brand w wynikach wyszukiwania.

Po co nam wiedza na temat tego, z czym utożsamiany jest brand? Często właściciele przedsiębiorstw, którzy podejmują strategiczne decyzje i rozwijają firmę, nie zdają sobie sprawy, że ich obecne produkty, usługi czy obsługa klienta może wprowadzać odbiorców w błąd. Dochodzi do sytuacji, w której nagle można zobaczyć taką podpowiedź w wynikach wyszukiwania:
 

POLECAMY


Taka analiza może doprowadzić do ciekawych wniosków i weryfikacji, dlaczego dana marka znalazła się w podpowiedziach w Google. Podpowiedzi te pokazują się tam z dwóch powodów:
często wpisywane frazy przez internautów, frazy wpisane przez użytkownika wcześniej.
Na powyższym przykładzie doskonale widać, jak wiele firm jest wyszukiwanych z frazą „oszukuje”. Nikt się tego nie spodziewa, a jednak takie rzeczy można łatwo znaleźć – co jest, niestety, smutną rzeczywistością.

Ruch brandowy w ruchu organicznym

Ruch organiczny pochodzi ze wszystkich bezpłatnych wyników wyszukiwania. Do bezpłatnych wyników wyszukiwania zaliczamy m.in. wyniki tekstowe, wyniki graficzne, wiadomości Google czy wyniki Wideo.
 


Może się jednak okazać, że użytkownik wpisuje frazę brandową (często nie ma reklamy Google Ads) i klika w organiczny wynik wyszukiwania. Czy jest to ruch z SEO? Nie. To znaczy, faktycznie wynik bezpłatny został kliknięty, ale samo SEO nie jest tutaj kanałem pozyskania użytkownika, a jedynie kanałem utrzymania użytkownika. Dlaczego? Ponieważ internauta musiał wcześniej dowiedzieć się o naszej marce czy serwisie internetowym. Z tego względu nie możemy rozpatrywać ruchu organicznego z zapytań brandowych jako ruchu z SEO. Doprowadza to nierzadko do błędnych wniosków na temat tego, jak konwertuje SEO, a jak konwertuje Brand.
 


Podobnie sytuacja może mieć się w Google Ads, kiedy to zostaje uruchomiona kampania na zapytania brandowe i finalnie wyniki te mogą mocno zaburzać realne wyniki pozyskania użytkowników z reklam PPC w wynikach wyszukiwania.

Co o Twoim brandzie wie Google?

Google tak naprawdę odtwarza to, co jako wyszukujący dostarczamy mu na temat danego brandu/danej marki. Następnie pojawia się to w tzw. autosugestii od Google. Aby się tego dowiedzieć, wystarczy w wyszukiwarce wpisać nazwę brandu, np. „Eactive” i poczekać na wyświetlenie sugestii – powinno to potrwać maksymalnie sekundę lub dwie.
 


Brand Eactive kojarzy się w Google głównie z opiniami, pracą oraz blogiem, a sam Google w swojej wyszukiwarce kojarzy się z mapami (maps, mapy), tłumaczem (translate, tłumacz) czy dokumentami (drive, docs):
 


Widać w przypadku Google, lista jest bardzo długa i nie musi to być wszystko, co podpowiada on na temat danego brandu. Aby sprawdzić wszelkie sugestie wyświetlające się w wyszukiwarce, warto wykorzystać narzędzie, np. Ubersuggest, które znajduje wszystkie podpowiedzi.
 


I tak na temat DKMS widać, iż użytkownicy wpisują zapytania, aby dowiedzieć się, co oznacza ten skrót, jakie są opinie oraz że oszukuje. Mając tę wiedzę, warto weryfikować, co pojawia się w wynikach wyszukiwania i w przypadku np. oszczerstw odnieść się do tego.
Innym narzędziem, z którego warto skorzystać, szukając sugestii od Google, jest answerthepublic.com, które również pokazuje dane na temat podpowiedzi w połączeniu z pytaniami, przyimkami, porównaniami i literami dopisywanymi do zapytań.
 


Autosugestia z literką „o” potwierdza, że ludzie szukają opinii, oszustw, miast czy informacji na temat tego, od jakiego wieku mogą oddać krew. Zarządzanie wynikami na te zapytania to tzw. zarządzanie reputacją marki w wynikach organicznych. Świetnie opisuje to artykuł Artura Strzeleckiego, który możesz przeczytać pod adresem https://bit.ly/zrmwwi. Tam dowiesz się, jak zrobić to dobrze.
 

Ramka 1
Jak zweryfikować zapytania brandowe w narzędziu GSC?

  1. Zaznacz obecny prefiks, pod którym znajduje się witryna (np. https://www.eactive.pl lub https://eobuwie.com.pl) lub usługę (np. eactive.pl lub eobuwie.com.pl).
  2. Przejdź do raportu Skuteczność -> Wyniki wyszukiwania.
  3. Wybierz okres, np. ostatnie 6 miesięcy.
  4. Dodaj nowy filtr „Zapytanie”.
  5. W filtrze „Zapytanie” zaznacz „Zapytania zawierające” i wpisz swój brand (np. eactive lub eobuwie).
  6. Kliknij „ZASTOSUJ”.


Jak weryfikować ruch brandowy w Google Search Console?

Skalę zapytań z Twoim brandem możesz zweryfikować w narzędziu Google Search Console, ale pod warunkiem, że Twoja witryna pojawia się wraz z zapytaniami, które widzisz w podpowiedziach. Jeżeli Twój serwis nie pojawia się na zapytania „brand+opinie”, to niestety nie będziesz w stanie zweryfikować, jak często użytkownicy wpisują takie frazy do wyszukiwarki.
Dla przykładu, po wpisaniu do wyszukiwarki „dkms oszukuje”, widzimy wynik z domeny dkms.pl na 2., 3. i 4. miejscu, co oznacza, że DKMS w swoim panelu będzie w stanie zweryfikować skalę takich zapytań i móc w trak...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy