Customer journey map, czyli wpadnij na swojego klienta

Marketing

Po co firmy uprawiają marketing? Jaki jest jego główny cel? Jedni powiedzą, że to robienie hałasu. Drudzy, że to tylko koszt, który można lepiej wykorzystać. Ja za to powiem, że marketing to wsparcie. Nie dla sklepu, ale dla klientów. Wsparcie ich w drodze do podjęcia decyzji o zakupie i utwierdzenie w przekonaniu, że dany produkt lub usługa są warte tych pieniędzy, które chcą oni na nie wydać, i pomogą w rozwiązaniu ich problemu. Dobry marketer będzie towarzyszył odbiorcy na każdym etapie jego ścieżki, będzie dostarczał mu informacje, które odpowiedzą na jego pytania. Będzie dla niego sygnalizacją, czy jest gotowy udać się w dalszą drogę.

Jak to jest z tym klientem?

W zasadzie to pytanie mogłoby być postawione inaczej. Jak to jest z Tobą? Zajmując się sprzedażą, bardzo często zdarza nam się zapomnieć, że my również w codziennym życiu jesteśmy klientami. Mamy swoje oczekiwania co do obsługi, informacji, które dostarcza sklep, spersonalizowanych i okazjonalnych promocji. Zamiast zastanawiać się, jak sprostać jego oczekiwaniom, lepiej przemyśleć, czego nie robić, żeby go nie zdenerwować lub zniechęcić. Ogromnie żałuję, że tak jest, ale – niestety – klienci dużo chętniej wystawiają negatywne opinie na temat zakupionych produktów lub usług. Jeśli cały proces przebiegł w porządku, zakładają, że tak miało być i nie ma po co tego chwalić. To przecież standard, nie zasługuje na oklaski. Faktycznie, to powinien być standard, ale...

POLECAMY

RAMKA 1
Jakie informacje o buyer personie warto znać?

Buyer persona to fikcyjnie stworzona sylwetka naszego klienta, która pokazuje jej cechy, motywacje, sposób, w jaki podejmuje decyzje. Jej celem jest wskazanie nam „ludzkiej” strony odbiorcy, do którego kierujemy naszą komunikację marketingową.
Informacje, które powinniśmy o niej ustalić, to:

  • Dane demograficzne: Jakiej jest płci? W jakim jest wieku? Jaki jest jej stan cywilny? Gdzie mieszka?
  • Wykszta...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy