Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing

10 lutego 2022

NR 37 (Styczeń 2022)

Cały ten UX - o marketingu, doświadczeniach użytkowników i procesie projektowania

0 223

Idealny poranek: weekend, kubek ciepłej kawy i… dla większości z nas leniwe scrollowanie ulubionych stron internetowych. Co z tej porannej „prasówki” zostanie w naszej pamięci? Czy istnieją sprawdzone elementy, które przykuwają uwagę użytkowników lub przeciwnie – pozwalają im z łatwością i właściwie niezauważenie przechodzić z jednego miejsca strony w inne bez konieczności mozolnego poszukiwania żądanej informacji?

W niniejszym artykule sprawdzimy, dlaczego część stron www wydaje się bardziej przyjazna użytkownikom, rozszyfrujemy tajemnicze skróty UX, UI i SXO, podpowiemy, jak wyjść naprzeciw potrzebom odbiorców i zastanowimy się nad etyką stosowania dark patterns.
Jeśli mogłabym stworzyć własną uproszczoną definicję UX (user experience), ujęłabym ją najszerzej, jak się da, i powiedziała, że UX to w zasadzie wszystko, co otacza nas w digitalowym świecie. Jak zaprojektować formularze? W którym miejscu strony umieścić logowanie? Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane call to action? Jaki rodzaj menu wybrać?
Praca projektanta UX, jak widać po powyższych pytaniach, bazuje w dużej mierze na wiedzy o potrzebach użytkowników, ich oczekiwaniach dotyczących produktu oraz na głębokim zrozumieniu psychologii poznawczej. Wszystkie te elementy wpływają na sposób, w jaki projektant opracowuje architekturę informacji, design strony lub jej użyteczność.

POLECAMY

UX i UI – czym się różnią?

Pojęcia UX i UI bywają niejednokrotnie używane zamiennie jako synonimy. Jest to stosunkowo często występujący błąd.
 

Ramka 1
UX i UI – czym są?

UX, czyli User Experience określa to, co czuje użytkownik, który korzysta z danego produktu czy usługi. Opisuje subiektywne doświadczenia danej osoby. Mogą być one negatywne bądź pozytywne.
UI, czyli User Interface jest częścią UX i w dziedzinie informatyki oznacza wszystkie elementy danego otoczenia, np. aplikacji czy strony www, które umożliwiają wejście w interakcję pomiędzy systemem a użytkownikiem.


UI jest skrótem od angielskiego zwrotu user interface, czyli interfejsu użytkownika. Jak już sama nazwa wskazuje, UI jest więc częścią szerszej całości, jaką jest UX. Zadaniem projektanta UI jest skupienie się na części wizualnej i uczynienie jej atrakcyjnej oraz intuicyjnej. Pracownik zajmujący się tym obszarem dba o kwestie estetyczne strony: decyduje o rozmieszczeniu i ilości treści, o wielkości grafik, brandingu i makietach. UX designer tymczasem patrzy na projektowanie bardziej holistycznie: opracowuje strategię produktu, jego skład (funkcje i elementy strony) oraz strukturę i architekturę informacji, słowem, łączy potrzeby użytkowników z potrzebami biznesu.
Mówiąc bardziej obrazowo: jeśli porównalibyśmy stronę internetową do mieszkania, UX byłby jego układem skupionym na ciągach komunikacyjnych, a UI – wykończeniem wnętrza sfokusowanym na wyborze koloru szafek kuchennych.
Innym pojawiającym się od pewnego czasu terminem związanym z UX jest SXO (search experience optimization), czyli połączenie UX-u ze znanym wszystkim… SEO. Z marketingowego punktu widzenia oba te elementy rzeczywiście tworzą niezwykle zgrany duet: SEO pozwala na przyciągnięcie użytkowników do danej strony internetowej, UX zaś skupia się na ich zatrzymaniu na konkretnej witrynie. Ich fuzja pozwala na zwiększenie ruchu na stronie pochodzącego z organicznego wyszukiwania i na optymalizację konwersji.
 

Ramka 2
SXO – pojęcie

SXO, czyli Search Experience Optimization to w tłumaczeniu na język polski – optymalizacja doświadczeń użytkownika. Mianem tym określa się zbiór technik, których celem jest zapewnienie jak najwyższej konwersji poprzez dostosowanie witryny do użytkowników.


Perspektywa użytkowników

Każdy z nas jest „klientem” projektantów UX. Obecnie e-commerce święci prawdziwe triumfy, również z uwagi na wprowadzane cykliczne obostrzenia w handlu stacjonarnym powodowane pandemią COVID-19. Powstają coraz to nowsze aplikacje do zamawiania jedzenia lub zakupów z dostawą do domu; regularnie też na rynku pojawiają się nowe sklepy oferujące produkty z właściwie każdego sektora.
Dlaczego więc wybieramy konkretną aplikację do zamówienia na koniec tygodnia ulubionego burgera? Czemu porzucamy koszyk w sklepie z zimowymi butami i decydujemy się na zakupy u konkurencji? Słowem: czemu tak naprawdę design niektórych stron www nas irytuje i sprawia, że doświadczenie związane ze stroną trudno uznać za satysfakcjonujące?
 

Ramka 3
Siedem zasad User Experience

  1. Użyteczność.
  2. Funkcjonalność.
  3. Łatwość znalezienia.
  4. Wiarygodność.
  5. Atrakcyjność.
  6. Dostępność.
  7. Wartościowość.


Don Norman, autor książki Design na co dzień, twierdzi, że w digitalowym świecie „produkt, to coś więcej niż produkt”. Sprawdźmy, co dokładnie miał na myśli.
User experience opiera się na siedmiu podstawowych zasadach:
Użyteczności – która określa, czy za pomocą danej strony internetowej użytkownik może osiągnąć zakładany cel, np. dokonać zakupu ubrania, zapisać się na kurs lub pobrać e-booka.

  • Funkcjonalności – pokazującej, czy użytkownik może osiągnąć cel w sposób intuicyjny i efektywny? Pozostając na powyższym przykładzie zapisu na dowolny kurs lub webinar – czy od razu widzisz button z zapisem na kurs, czy musisz wejść w buty Sherlocka Holmesa i odszukać go w zakamarkach podstron www? Czy żeby zapisać się na szkolenie, musisz wypełnić 25 pól formularza i poczekać na mailowe potwierdzenie zapisu wykonane manualnie przez pracownika firmy, czy wystarczy kliknąć przycisk „zarejestruj”, podać swojego maila i system sam automatycznie wygeneruje maila potwierdzającego zapis?
  • Łatwości znalezienia – czyli na szybkim zlokalizowaniu na stronie szukanych informacji. Dobry UX to również dobre decyzje o ilości i architekturze informacji. Co z tego, że użytkownik doceni agendę kursu, pozna biografie prowadzących i zostanie poinformowany, że na koniec szkolenia dostanie doceniany w branży certyfikat, jeśli będzie musiał poświęcić 10 minut na szukanie możliwości zapisu na tak dobrze opisany webinar…?
  • Wiarygodności – mówiąc inaczej, na dbaniu o emocje użytkowników i zachowaniu reputacji marki. Co to oznacza w przypadku tworzenia stron internetowych? Skupienie m.in. na aktualizowaniu asortymentu i zwracaniu szczególnej uwagi na kwestię funkcjonalności. Pozostając wciąż w temacie kursów: jeśli oferujecie np. 10% zniżki na wszystkie webinary i e-booki dostępne na Waszej stronie, sytuacja, w które...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy