Bank algorytmów najlepszych reakcji i zachowań w trudnych sytuacjach charakterystycznych – na przykładzie branży TSL

Strefa szefa

Algorytmy, o których piszę poniżej, zawierają podstawowy mechanizm negocjacyjny – Mechanizm Akceptacji. Kiedykolwiek klient prezentuje jakieś stanowisko – nawet takie, które dla nas nie jest sprzyjające – należy stanowisko klienta zaakceptować (to nie znaczy się z nim zgodzić! – jeśli się nie zgadzamy) przez racjonalizację jego postawy czy stanowiska.Dzięki temu klient nie poczuje się atakowany i będzie w stanie zaakceptować to, co chcemy mu przekazać, a co jest naszą kontrprezentacją danej sprawy czy oglądu sytuacji. Klient zaakceptowany to taki, który odczuwa, że traktujemy go jako partnera w rozmowie nawet wtedy (a raczej szczególnie wtedy), gdy jesteśmy „atakowani” obiekcjami lub „agresywnym stylem rozmowy”.

ALGORYTM nr 1 – „Przyślijcie ofertę”

KLIENT: Proszę Pana, otrzymaliśmy informację od jednego z naszych kontrahentów, iż zajmujecie się Państwo transportem produktów (i tu klient podaje profil, branżę, typ produktu) na kierunku Skandynawia – 
Europa Południowa. Czy możecie Państwo przesłać do nas ofertę?

POLECAMY

NASZA REAKCJA:
Proszę Pana, przede wszystkim dziękuję za kontakt i jest mi przyjemnie, że ktoś był na tyle uprzejmy, aby nas Państwu przedstawić. To miłe. Jest zrozumiałe, że z przyjemnością przekażę Panu informacje o naszej firmie. Czy mogę zadać klika pytań dotyczących Państwa wymagań i sytuacji? Chciałbym w odpowiedzialny sposób przekazać Państwu adekwatne informacje… 

Klient: Proszę… 
Rozumiem, że Państwo macie duże doświadczenie w korzystaniu z usług spedycyjnych i transportowych. Jaki jest powód poszukiwania następnej firmy, takiej jak nasza? (i tu bardzo ważne jest dodanie pytania:) Czy macie Państwo potrzebę usługi w najbliższym czasie, czy też na razie rozeznajecie sytuację? (Uwaga: Powodem zadania tych dwóch pytań naraz jest doprowadzenie do sytuacji, w której klient skupi się na reakcji na to drugie z uwzględnieniem pierwszego. Unikamy w ten sposób „negatywnej siły” pytania zamkniętego na temat „powodów poszukiwania” – czyli reakcji: A co to Pana interesuje?, a jednocześnie klient w większości przypadków skupi się najpierw na reakcji na drugie pytanie z „automatycznym” uwzględnieniem właśnie pierwszego pytania. A odpowiedź w większości sytuacji będzie miała następujący profil:) 

Klient: 
a) Jesteśmy na etapie optymalizacji procesu dostaw i szukamy firm, które będą potrafiły sprostać naszym wymaganiom
lub
b) Dywersyfikujemy potrzebne nam usługi transportowe
lub
c) Mamy w tym momencie dużo dostaw na kierunku Szwecja – Włochy i szukamy firmy działającej na tych destynacjach
lub
d) Potrzebujemy przewieźć kilkanaście ładunków w przyszłym miesiącu ze Sztokholmu do Brindisi.

(UWAGA! Na wszystkie te odpowiedzi możemy użyć następującego algorytmu: Najpierw PARAFRAZA...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy