Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

30 listopada 2020

NR 30 (Listopad 2020)

Zmniejsz budżet na prezenty świąteczne, zwiększając efekt wow u partnerów/kontrahentów/pracowników

74

Klienci mają już dość standardowych koszy prezentowych na święta. Zaskocz ich wyjątkowym prezentem i kreatywnymi doświadczeniami. Święta nadchodzą wielkimi krokami, dlatego w budżetach wielu firm pojawia się pozycja „prezenty świąteczne”. I tu pojawia się problem – co wręczyć i komu? Większość zestawów upominkowych to standardowo kawa, słodkości, a nierzadko torba firmowa, a w niej… smycz i pendrive. Dlaczego tak się dzieje? Jeśli spodziewasz się, co sam dostaniesz od swoich kontrahentów, to Ty zrób to lepiej. Nie popełniaj tego samego błędu co wszyscy i zapewnij obdarowanemu niezwykłe przeżycia.

Uratuj rok 2020 prezentami na święta, jakich jeszcze nie było

Wszystko wskazuje na to, że święta w 2020 r. nie będą należały do najprzyjemniejszych. Tradycyjne spotkania z rodziną i bliskimi mogą zmienić się w niemal zwyczajne dni – wolne od pracy, ale spędzone w samotności lub w gronie kilku osób. W normalnych okolicznościach sam mógłbyś zostać firmowym świętym mikołajem i odwiedzić klientów/kontrahentów ten raz w roku, żeby dać o sobie znać w pozytywnym znaczeniu, wzbudzić uśmiech, porozmawiać „o biznesie i życiu”. Takiemu spotkaniu towarzyszyłoby również wręczenie prezentów – dobrej whisky, drogiego wina czy innego upominku. Proponuję Ci już teraz nastawić się na coś innego.
Dzięki kilku wskazówkom i krokom możesz zorganizować świąteczne prezenty:

POLECAMY

  • taniej (to bardzo ważne w tym trudnym czasie, kiedy nasze budżety mocno się zachwiały).
  • skuteczniej (wpadając w pamięć obdarowanym na długie lata, dobrze się kojarząc, zapewniając obdarowanym to, czego potrzebują).

Uruchom kreatywność i zaskocz wszystkich, budując doświadczenia podczas odbioru prezentu. Prawdopodobnie w taki właśnie sposób (nie osobiście) będzie wyglądała sprzedaż przez długi czas – klienci i przedsiębiorcy, którym spodobała się działalność online, niechętnie wrócą do droższej promocji stacjonarnej. Zostań pionierem i zrób to dobrze!

Strategia na lubienie

Prezenty na święta są dawane z grzeczności, ale mało która firma ma na nie STRATEGIĘ. Tak, tak, jak w marketingu czy rozwoju firmy, tak i w dawaniu prezentów warto mieć strategię. Żebyśmy się dobrze zrozumieli – nie zachęcam do bezdusznej interesowności! Osiągnięcie pewnych korzyści z wręczenia prezentu nie umniejsza przecież w najmniejszym stopniu miłego gestu, prawda? Mówię tylko, że jeśli zaplanujesz całą akcję świąteczną, możesz zyskać więcej, niż Ci się wydaje.
Przyłóż się do zaplanowania całości wizerunku prezentu i zaprojektuj doświadczenia klienta. O co chodzi? O to, że nie jest ważny sam upominek, sam produkt, a wrażenie, jakie wywrze on na obdarowanej osobie. O to, jak się poczuje, kiedy go dostanie, czego doświadczy, co zrobi po kolei.
Po pierwsze – ważne jest opakowanie. Posiadasz może konto Revolut? Jeśli tak, to wiesz, w jakim opakowaniu przyszła przesyłka z kartą. Dla niezorientowanych – była to elegancka karta (wyglądająca jak karta prezentowa) ze sztywnego papieru, którą pociągało się z jednej strony za „skrzydełko”, żeby wyciągnąć kartę płatniczą, a z drugiej strony wysuwało się drugie skrzydło z krótką wiadomością.
Wizjonerem i projektantem niezwykłych doświadczeń klienta był Steve Jobs. Jeśli kupowałeś kiedyś iPhone’a albo inny sprzęt od Apple, wiesz, że nie tylko produkt się tam liczy. Proces rozpakowywania jest niemal jak ceremonia, podczas której wykonujesz wszystkie czynności zgodnie z ustaloną przez firmę Apple kolejnością, żeby przeżyć jeszcze bardziej wyjątkowe doświadczenia.
Przykład bardziej przyziemny – na poprzednie święta Bożego Narodzenia nasza agencja balanGO.pl wysłała swoim klientom słoiki ze składnikami do samodzielnego upieczenia pierniczków. 
Co nie było suche, znajdowało się elegancko zapakowane obok. Kiedy przesyłka dotarła do obdarowanego, wysyłaliśmy mailowo filmik, jak sami ugniatamy, wyrabiamy i pieczemy pierniczki. Zbudowaliśmy więź, nagraliśmy coś w rodzaju tutorialu, wszystko w humorystycznym, miłym, świątecznym nastroju przy kolędach. Dla nas frajdą było nagrywanie filmiku pewnego popołudnia, a klienci otrzymali w prezencie możliwość samodzielnego zrobienia pierniczków (z instrukcją i wszystkimi składnikami), a także wspomnienie ciekawego doświadczenia.

Doświadczenia klienta w dobie pandemii

W tych dziwnych realiach potrzeba nam wszystkim jeszcze bardziej kontaktu z drugim człowiekiem. Z dużym prawdopodobieństwem możesz przypuszczać, że Twoi klienci/partnerzy w biznesie też to czują… więc spełnij to oczekiwanie.
Biorąc pod uwagę, że prezenty dostaną za pośrednictwem kuriera, zaprojektuj doświadczenia rozpakowania paczki. Na górze może być krótki list z podziękowaniem za dotychczasową współpracę i wyrażenie chęci umilenia świąt dzięki paru smakołykom. Opisz przykładowe połączenia tych produktów, np. jakie powidła z czym można łączyć albo do jakich dań najlepiej będzie pasowała naleweczka z karafki.
Idźmy jeszcze krok dalej – możesz przygotować landing page, gdzie odeślesz swojego klienta, pisząc w wiadomości, że znajdzie tam więcej różnych przepisów i połączeń smakowych, a na wideo przywita go prezes firmy ubrany w fartuch kucharski i wraz z np. Robertem Makłowiczem przeprowadzi go przez świat polskich smaków, które właśnie otrzymał w swojej paczce.
Nie możemy spotkać się z klientami osobiście, więc zadbajmy o relacje z nimi online oraz o ich odczucia w kontakcie z marką. Podobny sposób prezentacji produktów/usług może stać się powszechnie obowiązujący po pandemii, więc lepiej się go nauczyć. Prezentację produktową online, która będzie lepsza od prezentacji Twojej konkurencji, z łatwością przeniesiesz na grunt sprzedaży w przyszłości.

RAMKA 1
Wskazówka!

Dobry prezent to taki, o którym pamięta się dłużej niż dzień. Uruchom kreatywność i przekaż duży ładunek emocjonalny razem ze „zwykłym” prezentem. Podaruj coś, co kojarzy się jednoznacznie z Tobą lub Twoją firmą. Współpracowałem kiedyś z Grzegorzem Patykiem z biura tłumaczeń Polyland. Na jedną z okazji – dla przypomnienia o sobie – wysłał mi prezent – pendrive’a zaprojektowanego jak… patyk, obudowany w kawałek drewna. Podpisany był „Patyk Pamięci”, a do tego świetnie zapakowany, w drewnianą wygrawerowaną szkatułkę – czy można zrobić to lepiej i stać się bardziej zapamiętanym, zauważonym? Teraz, ilekroć używam tego akurat dysku USB, słyszę pytania, co to za pendrive i opowiadam o Grzegorzu.

Bądź gotowy na zmiany
Wspólny live, webinar czy po prostu spotkanie z użyciem kamerek może być tym, czym zdobędziesz serca swoich partnerów, klientów czy kontrahentów w dobie koronawirusowych prezentów. Myślę, że za kilka lat ten trend będzie bardzo popularny, ale dlaczego w Twojej branży to Ty nie miałbyś być tym pierwszym? Utrzymywanie dobrych relacji stanie się kluczem do sukcesu i długoletniej, późniejszej współpracy między Wami. A przy okazji startem do prezentacji produktowo-usługowej, która może stać się obowiązująca w najbliższych latach.


Personalizuj

Kolejna wskazówka do idealnego prezentu to personalizacja. Dopasuj prezent do branży, w której działasz, weź pod uwagę branże, w których działają Twoi klienci. Dla pracowników dobre będą prezenty zgodne z ich zainteresowaniami, kierunkiem, w którym się rozwijają. Może to być dobra książka wprowadzająca w zagadnienie, którym ostatnio Twój pracownik się interesuje, może wejściówka na szkolenie. Może to też być prezent związany z jego życiem prywatnym i pasją (voucher na szkolenie na operatora drona, jakie oferuje np. firma Axidro Academy, rakieta tenisowa itd.). Warunek jest jeden – musisz znać swoich klientów i pracowników. Ostatnio zaczęło się pojawiać w nowoczesnych firmach stanowisko „menedżera do spraw szczęścia” (nie, to nie żart) – osoby dbającej o atmosferę w miejscu pracy, m.in. przez poznawanie potrzeb pracowników i rozwiązywanie ich nawet przyziemnych problemów.
Gorzej, gdy nie wiesz, co Twój pracownik/kontrahent lubi i nie jesteś w stanie się tego dowiedzieć (choć dziś w wielu przypadkach wystarczy zajrzeć na Facebooka). Jeśli jednak naprawdę nie mamy pomysłu na spersonalizowany prezent, można uciec się do standardowego kosza prezentowego… ale też inaczej.
Pomyśl o tym, ile prezentów dostanie Twój partner w biznesie od innych. Zapytaj siebie teraz, czym się wyróżnisz. Kiedy dostanie kilka win i tak zapomni, które jest od Ciebie albo gorzej – Twoje będzie z niższej półki niż pozostałe. A w całej tej zabawie z prezentami chodzi o to, żeby klient Cię zapamiętał i bardziej polubił. Jednak także i tu istnieje rozwiązanie – daj mu coś, czego prawdopodobnie nie dostanie od innych. Zamiast standardowego kosza postaw na coraz modniejsze produkty typu handmade.
Zamiast bombonierki postaw na ręcznie robioną czekoladę. Zamiast wina/whisky kup nalewkę loka...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy