Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

10 lipca 2019

NR 22 (Lipiec 2019)

Zarządzanie stresem w pracy handlowca

0 106

Handlowcy, sprzedawcy, key account managerowie – jak mało kto dźwigają na sobie ciężar odpowiedzialności za funkcjonowanie niemal całej firmy. Taka presja jest bardzo stresująca, gdyż właściwie jest ona nieustanna: z miesiąca na miesiąc, z roku na rok. Trudno się do niej przyzwyczaić, ponieważ jak coś w firmie idzie nie tak, to zazwyczaj pierwsze kroki kierowane są do działu handlowego...

Proaktywność, czyli lepiej zapobiegać niż leczyć

Podstawą zarządzania stresem jest tworzenie takich warunków i środowiska pracy, w którym ten stres po prostu nie będzie musiał występować. Mądre zarządzanie swoją energią, dobre przygotowanie się do spotkań handlowych, odnalezienie osobistych stresorów i wyeliminowanie ich przyczynia się do ograniczenia stresu. Przykładowo, jeśli jesteś handlowcem, który musi prowadzić wystąpienia publiczne przed swoimi klientami, a jest to dla Ciebie zadanie stresujące, powinieneś znaleźć czas na dobre przygotowanie do tego typu spotkań oraz przećwiczyć swoje wystąpienia. Nagrywanie siebie na kamerę jest dobrym pomysłem – możemy wtedy zawczasu wychwycić swoje błędy i w trakcie realnych sytuacji wypaść dużo lepiej. Często nie mamy wpływu na swoją reakcję fizjologiczną, ale możemy ograniczyć jej negatywny wpływ przez dobre przygotowanie, ćwicząc w sobie automatyzmy.

Rozwijanie samoświadomości

Samoświadomość jest kolejnym ważnym aspektem przeciwdziałania stresowi. Wbrew pozorom nasz styl pracy bardzo mocno wpływa na to, czy ten stres się pojawia, czy też nie. Jeśli mamy w naturze działanie na ostatnią chwilę, możemy nieświadomie prowokować sobie sytuację stresującą. Działając na szybko, zapominamy bowiem o szczegółach, które są istotne w dłuższej perspektywie i mogą rzutować na Twoją sprzedaż. Kiedy rozpoznasz swój styl pracy, to ograniczysz stres i jego wpływ na własne działania. Najczęściej ograniczają nas: 

  • perfekcjonizm, czyli dążenie do ideału w każdym obszarze i koncentracja na mniej istotnych szczegółach,
  • pracoholizm, czyli doprowadzenie swojego ciała i umysłu do takiego stanu, w którym trudno jest o kreatywność i energię,
  • rozdrabnianie się, czyli dekoncentracja na wielu projektach i niedoprowadzanie spraw do końca,
  • brak asertywności, czyli branie na siebie zbyt dużej odpowiedzialności w relacjach z klientami i pracownikami,
  • nadmierny pośpiech, czyli brak uważności na szczegóły, np. narzucanie klientowi zbyt silnej presji i przyspieszanie procesu decyzyjnego, wtedy kiedy jeszcze nie dojrzał do niej.

Porządkowanie środowiska pracy

Nie wiem, czy zdajesz sobie z tego sprawę, ale wiele problemów związanych ze stresem wynika z naszego nieuporządkowania. Dobra organizacja swoich zadań i dokumentów przyczynia się do tego, że mniej ich szukamy, a w sytuacjach trudnych możemy łatwiej odnaleźć je, nie tracąc czasu na niepotrzebne frustracje. Kieruj się tu zasadą, że każda rzecz ma jedno miejsce i zawsze ją tam odkładaj. Na przykład w kontekście sztandarowego problemu handlowców: rozliczenia delegacji. Najlepszym sposobem jest opisywanie faktur na bieżąco i odkładanie ich w jedno miejsce do teczki, którą mamy w torbie na laptopa i inne podręczne rzeczy.

Trenowanie nawyków w obronie przed stresem

To, co ratuje nas w sytuacjach stresowych, to nasze nawyki. Wracając do sytuacji z wystąpieniami publicznymi, jeśli jesteś dobrze wytrenowany w tym zakresie, to Twoja energia w trakcie wystąpienia idzie w większym stopniu na część merytoryczną niż na część związaną z technicznymi aspektami wystąpień. Dobrze ukształtowane nawyki chronią nas przed stresem. Jeśli masz wytworzony nawyk odkładania ważnych dokumentów w jedno miejsce, za każdym razem wiesz, gdzie je znaleźć, nawet jeżeli jesteś zdenerwowany lub musisz wykonać czynność w bardzo szybkim czasie. 

Korzystanie ze wsparcia aplikacji

Żyjemy w XXI wieku i codziennie korzystamy z dostępnych aplikacji. Dla handlowca takim nowoczesnym udogodnieniem powinien być CRM, który ogranicza stres w ten sposób, że nie musimy pamiętać o wszystkich drobiazgach, które dla klienta powinniśmy wykonać, lub kontaktach, które powinniśmy podtrzymać. System CRM przypomni nam w odpowiednim momencie o tym, że powinniśmy wykonać działanie. Trzymanie zbyt wielu spraw w głowie powoduje, że po prostu o nich nie pamiętamy i nie dotrzymujemy zobowiązań. Wtedy też mogą pojawiać się sytuacje stresujące wynikające z tego, że nie mamy kontroli nad realizacją naszych celów.

Uważność na swoje ciało i umysł

W zarządzaniu stresem bardzo ważna jest koncentracja na sobie, swoich myślach i emocjach, a także odczuciach w ciele. Jeżeli czujemy się przemęczeni, powinniśmy odpocząć. Jeśli pracujemy zbyt długo, pamiętajmy, że...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy