Zamykasz sprzedaż?

Temat numeru

Przecież każdy sprzedawca wie, że proces sprzedaży należy zamknąć, i dopiero wówczas możemy mówić o udanej transakcji. Dlatego niezależnie od nastrojów, chęci i nastawienia zawsze z tyłu głowy mamy hasło: „zamknij tę transakcję”. Czy w praktyce ma to miejsce ot tak? Otóż nie. Gdzieś podświadomie boimy się zadać pytanie klientowi i mamy w głowie dziwne myśli: „jeśli klient milczy, to znaczy, że nadal trwa dialog” i tego typu inne podobne sentencje walczące z jakąkolwiek logiką.

Dlaczego zamknięcie sprzedaży jest takie trudne?

Moment, w którym zbliżasz się do zamknięcia sprzedaży, jest zawsze trudny. Zwykle towarzyszy mu napięcie. To stres i często również lęk. Boimy się odmowy, ośmieszenia, odrzucenia. Nikt z nas przecież nie lubi obiekcji klienta, odmowy. Wówczas może pojawić się demotywacja, spada poczucie naszej wartości. Albo boimy się, że padnie takie pytanie, na które nie będziemy w stanie odpowiedzieć.
Czy myślałeś o tym, jak czuje się Twój klient?
Nie tylko Ty się denerwujesz. Twój klient też, od wewnątrz towarzyszy mu element zdenerwowania, niepewności, strachu.
Dlaczego? Ponieważ on się boi porażki.
Każdy z nas jest człowiekiem. Każdy ma te same uczucia. A nasz klient boi się po prostu tego, że popełni błąd i kupi zły produkt, że przepłaci i inni go skrytykują. Co się wtedy dzieje? Klient się wycofuje… Często możemy usłyszeć: „Daj mi to przemyśleć. Czy możesz zostawić mi ulotkę? Czy możemy zdzwonić się w przyszłym tygodniu? Muszę to przedyskutować z… Nie stać mnie na razie” itd.
Obiekcje powstają w wyniku wielu czynników. Jeśli nie ma finalizacji, to oznacza, że coś poszło nie tak w poprzednich etapach procesu sprzedaży.

POLECAMY

„Mam najlepszą ofertę, a klient i tak wybrał konkurencję” – nie tym razem!

Poniżej przedstawiam trzy ważne zasady wysyłania oferty do klienta. Zastosuj je, a szansa na zamknięcie transakcji wzrośnie diametralnie.

  1. Nie wysyłaj oferty, jeśli nie wiesz, co się będzie z nią dalej działo.
    Pewnie masz czasem wrażenie, że uczestniczysz w konkursie na najlepszą...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy