Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

21 września 2021

NR 35 (Wrzesień 2021)

TRZY TRENDY W SPRZEDAŻY NA ROK 2022, KTÓRE JUŻ TERAZ WARTO UWZGLĘDNIĆ

0 27

Z dzisiejszego punktu widzenia trudno przewidzieć, jak zachowa się „nasz przyjaciel” COVID-19 w przyszłym roku. Mimo stosunkowo dobrej sytuacji i niskiej liczby obecnie chorujących, rządzący już teraz straszą nas nie tylko kolejną falą zachorowań, ale również zupełnie nowymi wariantami koronawirusa. A to oznacza dla nas wszystkich konieczność bycia elastycznym. Bycia gotowym na wszelkie ewentualności, zarówno pod względem podróży, jak i sposobów współpracy z klientami. Patrząc na tendencje na rynku, widać jeszcze jeden ciekawy trend: podnoszenie kwalifikacji i uczenie się zupełnie nowych rzeczy, które mogą stać się naszym być albo nie być w kolejnym roku sprzedażowym

Biznes międzynarodowy, w którym działam od 15 lat, rządzi się nieco innymi prawami niż ten wewnątrz rynku polskiego. To przede wszystkim konieczność podróżowania oraz przekraczania granic z uwzględnieniem restrykcji, które nie obowiązują tych podróżujących wewnątrz kraju. Przez jakiś czas takie podróże zupełnie nie były możliwe, mimo spełnienia przez wielu wymaganych przez dane rządy wymagań. Granica była zamknięta na cztery spusty i żadna podróż nie była możliwa. Taka sytuacja może się znów powtórzyć w 2022 r. Tym bardziej, że w większości krajów liczba osób zaszczepionych nie powala na kolana i mocno odstaje od ogólnych oczekiwań. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak to faktycznie wygląda u naszych sąsiadów, a także w krajach nieco bardziej odległych od naszego. Według raportu ourworldindata.org z 7 sierpnia 2021 r. w Polsce w pełni zaszczepionych jest 47% naszych obywateli, a częściowo kolejne 2%. Można się zatem spodziewać, że na koniec wakacji całkowicie zaszczepionych będzie mniej więcej połowa Polaków. Jednak z punktu widzenia mojej działalności to żaden powód do radości. Wśród 18 krajów, w których pracuję, najgorzej radzi sobie Azerbejdżan – gdzie w pełni zaszczepionych jest tylko 0,56%, a także Gruzja i Ukraina – z około 5% zaszczepionego społeczeństwa. Niezależnie od tego, jaki mamy stosunek do skuteczności szczepionek i słuszności ich podawania, kiedy tylko nadejdzie jesień i zacznie się sezon zachorowań, władze danych państw znów mogą podjąć decyzję o zamknięciu granic i zakazie przemieszczania się między krajami. A to ma kolosalny wpływ na sprzedaż w biznesie międzynarodowym. By jednak nie zostawiać Was z tym ponurym wnioskiem, postanowiłem podzielić się kilkoma własnymi sposobami na utrzymanie i zwiększenie sprzedaży, które już w obecnym – 2021 r. – świetnie się u mnie sprawdziły. Mimo zamknięcia granic, braku możliwości podróżowania do większości krajów, a nawet konieczności współpracy w 100% online, na niektórych rynkach sprzedaż urosła nawet o 150–200% w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku. 

POLECAMY

Offline czy online? 

Być może, a przynajmniej na jakiś czas, należy się pogodzić z tym, że część szkoleń i prezentacji odbywać się będzie online. Już teraz niektóre firmy, patrząc na całkiem przyzwoite wyniki swoich zespołów sprzedaży w poprzednich miesiącach stwierdzają, że ograniczenie możliwości podróżowania nie wpłynęło znacząco na poziom sprzedaży. Wręcz przeciwnie. Sytuacja sprawiła, że nie tylko musieliśmy się dostosować do nowych okoliczności i nieco mocniej spiąć, ale dodatkowo udało się zaoszczędzić całkiem spore środki finansowe. O ich wykorzystaniu wspomnę jeszcze później. Natomiast ważnym aspektem jest sama umiejętność radzenia sobie w pracy zdalnej, niezależnie od tego, czy wykonywana była z domu czy bezpośrednio z firmy. Podróże to czas. A patrząc na mój obszar działania (niemal cała Europa Środkowo-Wschodnia oraz część Azji), to całkiem spora część mojej pracy. Zatem, kiedy jesteśmy przypięci do biurka, a podróże nie są możliwe, czas ten pożytkowany jest właśnie na zwiększenie liczby kontaktów oraz działania, na które do tej pory było go za mało. Już dziś wiele zespołów swoje zaangażowanie kieruje w stronę jak najlepszej obsługi online. Na przygotowanie równie ciekawych prezentacji, które choć zorganizowane wirtualnie, przy wykorzystaniu nowoczesnych aplikacji i przede wszystkim kreatywności zespołu sprzedaży oraz marketingu, mogą stać się dobrą alternatywą dla dotychczasowych szkoleń. A ich koszt, zarówno czasowy, jak i finansowy może być decydującym czynnikiem do tego, by w 2022 r. liczba podróży handlowców, niezależnie od tego, jak będzie wyglądać sytuacja z pandemią, została ograniczona. 

Jak wykorzystać czas ograniczeń, by odnotować zysk w firmie?

  1. Poszerzaj listę potencjalnych klientów, a także partnerów biznesowych.
  2. Zwróć większą uwagą na obsługę klienta w formie online.
  3. Szukaj alternatyw dla standardowych działań, np. naucz się tworzyć atrakcyjne wizualnie prezentacje online przy wykorzystaniu nowoczesnych aplikacji. Mogą one okazać się pomocne w organizacji szkoleń online.

Warto być gotowym na te zmiany i już dzisiaj zacząć tworzyć nowoczesne szkolenia online, które przy wykorzystaniu najnowszych aplikacji i trendów marketingowych staną się doskonałą okazją do zwiększenia sprzedaży w przyszłym roku.

Social media nie tylko prywatnie

Innym ważnym krokiem, nad którym warto się pochylić już teraz, a w 2022 r. mocno rozwinąć, jest zaangażowanie w mediach społecznościowych.

Wracając na ziemię, nawet nasze codzienne działania powinny być nakierowane na coraz lepszą widoczność naszej firmy w mediach społecznościowych. Dla mnie to przede wszystkim wspieranie moich lokalnych przedstawicieli handlowych. Jeśli jesteście aktywni w branży technicznej, zdajecie sobie zapewne sprawę, jak mała część Waszych przedstawicieli prowadzi jakąkolwiek działalność w internecie. I nie mówię tu o klasycznej stronie internetowej czy stronie firmy na Facebooku, która często pozostawia wiele do życzenia – o ile w ogóle jest w jakikolwiek sposób prowadzona. Myślę tu oczywiście o aktywnym poszukiwaniu klientów i angażowaniu ich na własnych profilach społecznościowych. Dlatego to właśnie w rękach naszych zespołów sprzedaży i marketingu jest wspieranie lokalnych partnerów w rozwoju ich obecności w internecie. Tam właśnie szukają ich lokalni klienci. Tam możemy promować nasze produkty i zamiast skupiać całą uwagę na naszych firmowych profilach, warto rozszerzyć działania promocyjne właśnie o konta naszych partnerów handlowych. Tego typu wsparcie zawsze cieszy się u nich ogromnym zainteresowaniem. Jak wspomniałem, w branżach technicznych, wiedza o sposobach pozyskiwania klientów przez media społecznościowe jest zazwyczaj znikoma. Nasze zaangażowanie w budowanie profili naszych partnerów nie tylko przyniesie im wzrost zainteresowania ich firmą wśród ich klientów i więcej zapytań o nasze produkty, ale przede wszystkim sprawi, że nasi dystrybutorzy zobaczą w nas partnerów, na których zawsze można polegać. Kogoś, kto całym sercem stara się wzmocnić ich biznes, zamiast ślepo cisnąć na sprzedaż. A to się opłaci z nawiązką i dzięki temu w 2022 r. zobaczymy w naszych excelach znacznie wyższe obroty. Jeśli więc Wasze możliwości i wiedza pozwalają na tego typu działanie, jestem przekonany, że wsparcie i większe zaangażowanie w social mediach będzie jednym z kluczowych czynników rozwoju sprzedaży w 2022 r.

Dlaczego social media

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy