Transgraniczna sprzedaż B2B w nowej rzeczywistości

Temat numeru

Przez długi czas zmiany w procesie sprzedaży B2B były ledwo widoczne gołym okiem. O procesie sprzedaży business to business za granicę mówiono zdecydowanie niewiele – bo i dziedzina sama w sobie dopiero od niedawna notuje wysokie wzrosty.

Proces sprzedaży międzynarodowej: B2B kiedyś versus dzisiaj

Sprzedaż B2B ze względu na swoją złożoność nie należy do najłatwiejszych zadań. Praca w działach szumnie nazywanych business developmentem bywa specyficzna – coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę młodsze pokolenia, które do rekrutacji podchodzą nieco mniej tłumnie niż jeszcze kilka lat temu. Jeśli dodamy do tego aspekt pracy w środowisku międzynarodowym, robi się jeszcze trudniej – chociażby ze względu na różnice czasowe czy kulturowe. Do tej piorunującej mieszanki można dodać jeszcze brak możliwości fizycznego spotkania ze swoim potencjalnym klientem, co w dobie nacisku na relacje i popularyzację filozofii customer centric wydawało się jeszcze niedawno sprawą kluczową.
Tutaj jednak dochodzimy do sedna problemu, czyli do zwrotu „do niedawna” sensu stricte. Moja robocza teza jako Head of Business z wieloletnim doświadczeniem zdobywanym w działach sprzedaży jest taka, że COVID tak naprawdę nam, handlowcom czy osobom na innych stanowiskach jakkolwiek odpowiedzialnym za sprzedaż, bardzo pomógł. Szczególnie w przypadku wspomnianej sprzedaży transgranicznej. I podkreślam: nie jest to jedynie dowód anegdotyczny, co wykażą badania zaprezentowane w dalszej części tekstu.
Niezaprzeczalnie, przez (a może wyjątkowo w tym przypadku „dzięki”?) pandemię doświadczyliśmy przyspieszonego rozwoju technologicznego. Właściwie z dnia na dzień powstało multum narzędzi wspomagających pracę online komunikatorów, systemów optymalizujących procesy logistyczne czy plannerów1.
Komunikacja online jeszcze nigdy nie była tak komfortowa. Dla świadomego, potrafiącego budować relacje hand...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy