Proces sprzedaży międzynarodowej: B2B kiedyś versus dzisiaj
Sprzedaż B2B ze względu na swoją złożoność nie należy do najłatwiejszych zadań. Praca w działach szumnie nazywanych business developmentem bywa specyficzna – coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę młodsze pokolenia, które do rekrutacji podchodzą nieco mniej tłumnie niż jeszcze kilka lat temu. Jeśli dodamy do tego aspekt pracy w środowisku międzynarodowym, robi się jeszcze trudniej – chociażby ze względu na różnice czasowe czy kulturowe. Do tej piorunującej mieszanki można dodać jeszcze brak możliwości fizycznego spotkania ze swoim potencjalnym klientem, co w dobie nacisku na relacje i popularyzację filozofii customer centric wydawało się jeszcze niedawno sprawą kluczową.
Tutaj jednak dochodzimy do sedna problemu, czyli do zwrotu „do niedawna” sensu stricte. Moja robocza teza jako Head of Business z wieloletnim doświadczeniem zdobywanym w działach sprzedaży jest taka, że COVID tak naprawdę nam, handlowcom czy osobom na innych stanowiskach jakkolwiek odpowiedzialnym za sprzedaż, bardzo pomógł. Szczególnie w przypadku wspomnianej sprzedaży transgranicznej. I podkreślam: nie jest to jedynie dowód anegdotyczny, co wykażą badania zaprezentowane w dalszej części tekstu.
Niezaprzeczalnie, przez (a może wyjątkowo w tym przypadku „dzięki”?) pandemię doświadczyliśmy przyspieszonego rozwoju technologicznego. Właściwie z dnia na dzień powstało multum narzędzi wspomagających pracę online komunikatorów, systemów optymalizujących procesy logistyczne czy plannerów1.
Komunikacja online jeszcze nigdy nie była tak komfortowa. Dla świadomego, potrafiącego budować relacje hand...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!